Книга Людмили Калабухи “Почніть говорити “НІ” стала всеукраїнським бестселером! Згідно 19 Всеукраїнському рейтингу “Краща книжка 2017” книга бізнес-тренера зі Львова “Почніть говорити “НІ” увійшла в 10 кращих книг в категорії “Бізнес/ економіка/успіх” та б’є рекорди продажів по всіх книгарнях України.
Ексклюзивно для Четвертої студії Людмила Калабуха, перший україномовний онлайн-консультант з переговорів (більше тут), розказала коли, кому і як грамотно та вчасно говорити “НІ”.
– Як народилася ідея написати книгу про мистецтво відмов?
– Люди пишуть книги, коли їм ще що сказати. Так вони дають відповідь на питання, які ставлять самі собі. А я написала книгу, щоб дати відповідь на запитання, які постійно ставлять мені. І мені було дуже багато, що сказати людям на цю тему. Мене на всіх тренінгах, в соцмережах, в приватному спілкуванні і у листах постійно питали: як навчитися говорити НІ на пропозиції, які не потрібні, не вигідні і не подобаються.
– Чула, що ви написали цей бестселер за місяць…
– Це просто детективна історія!
Я була в Києві після тренінгу, який я проводила у великій міжнародній компанії. 23.30. З чого починається і закінчується день людини 21 століття? Правильно – з пошуку навпомацки мобільного телефону: порахувати лайки і подивитися, може хто що написав. Лист від директора з маркетингу тернопільського видавництва “Мандрівець”:
Людмило! Ви так чудово пишете, так багато друкуєтеся, стільки людей вас читають. Напишіть для нас книгу, а ми її видамо.
Моя відповідь на емейл: “Я не сплю. Дзвоніть”. Дзвінок.
І ось о 24.00 між нами відбулася така розмова:
- На яку тему книга вам потрібна? Я експерт з переговорів, продажів та особистого бренду.
- На будь-яку.
- Знаю, що, як правило, автори друкують книги за свої гроші. На разі, це не входить у мої плани.
- Всі витрати і дистриб’юцію видавництво бере на себе. З вас тільки текст.
- Щось це все занадто заманливо. Так не буває. Яке “але”? Не може бути такої пропозиції без “Але”.
- Ви праві. “Але” – є. Книгу треба написати за місяць. Щоб ми встигли її надрукувати і подати на 24 Форум видавців у Львові.
- Як можна написати книгу за місяць? Люди пишуть книгу все життя, і то – не у всіх виходить.
- Людмило! Ви ж підприємець, бізнес-тренер. Ви вмієте долати форс-мажори, ситуації, які виходять з-під контролю, коли партнери, підрядники чи клієнти не дотримуються своїх зобов’язань. Взагалі, успішно вести бізнес в Україні – це робити неможливе. Ви зможете написати книгу за місяць. Я в вас вірю! – продовжувала директор з маркетингу видавництва “Мандрівець” Тетяна Ухіна.
І тут я зрозуміла, що головними рушіями людської поведінки є 2 фактори: жадібність і марнославсто. Моєї – так точно! Доля мені дає мені можливість висловити свої думки на сторінках власної книги і представити її на одному з найпрестижніших книжкових майданчиків України. І цей шанс треба використати. Я згідна. – відповіла я. Не спала всю ніч. Адреналін переповнював.
А на ранок я вже придумала тему, на яку буде книга.
– Ви певно писали день і ніч?
– Головним для мене було написати не просто певну кількість сторінок, а дійсно корисну мотивуючу інструментальну книгу. Щоб люди, які її прочитали, зразу отримали дієві інструменти щодо того, як покращити своє життя, свою присутність в соцмережах, свої продажі, переговори, спілкування з рідними, друзями, колегами по роботі, навіть з батьками та дітьми.
Я думала, що сяду за це влітку. В мене буде час, я зможу як справжній письменний чекати натхнення, розмірковувати над тим чи іншим розділом. Та реальність бізнес-тренера як завжди внесла свої корективи. В мене була справжня навала клієнтів: треніги, консультації, вебінари, доповіді в рамках різних проектів. Я писала на серветках в ресторанах, в “замітках” свого телефону, в паузах між тренінгами, на вокзалах і в аеропортах, в автобусах і таксі. Одного дня в мене сталася криза і це було, коли ми із моїм чоловіком плавали в басейні. Із сусідньої доріжки я йому прокричала: “Я втомилася, я виснажена і не маю сил більше писати. Я відмовлюся від проекту”. На що він мені відповів: “Не вийде. В тебе контракт з видавництвом. Мусиш”. І пірнув під воду.
В той день я написала главу “Як сказати “НІ” ліні”. А почала її з фрази “Нема натхнення – є дедлайн”.
– Дуже цікаво! На ваш погляд, чому так багато людей, особливо жінок, так соромляться сказати “НІ”. Чому так?
– Це вітання нашому вихованню. Нас із дитинства вчили бути ввічливими, чемними, ніколи не поставити іншу людину в незручне становище, бути комфортними і зручними. Синдром “хорошої дівчинки, відмінниці”. А як інакше? Ми ж просто мусимо бути ідеальними! Ми так хочемо всім подобатися?
Я присвятила цілу главу тому, щоб виявити всі причини, чому нам так складно говорити “НІ”?
- Ми хочемо подобатися. Намагаємось догодити іншим. Нам важливо, щоб всі вважали нас приємними людьми.
- Нам незручно висловити свою думку, коли вона відрізняється від думки інших.
- Прагнемо уникнути конфлікту. Переживаємо, що хтось обуриться нашій відмові і це призведе до конфлікту в колективі чи в стосунках.
- У нас моментально виникає почуття провини: ми ж такі погані, як можемо комусь в чому відмовити, а якщо людям треба?
- Нам шкода людей! Вони ж без нас пропадуть! Із почуття жалості ми відмовляємся від власних мрій та бажань. А насправді не дозволяємо тим, хто паразитує на нас подорослішати і взяти відповідальність за своє життя.
– Чи може відмова нашкодити стосункам чи кар’єрі?
– Ваше впевнене, аргументоване, виважене “НІ” – зовсім не кінець стосунків. Це просто ваша позиція з певного питання. Таких людей поважають. З такими рахуються. У моїй книзі є десятки історій, як “ТАК”, замість сказаного “НІ”, руйнувало стосунки, кар’єру. Навіть руйнувало життя. Тому треба слухати своє серце. І бути чесним, в першу чергу, себе.
– В чому полягає активний захист від маніпуляцій?
– Скажіть прямо, що вам не подобається в ситуації, яка склалася. Тут головне, не соромитися говорити те, що ви дійсно думаєте і відчуваєте. І не бійтеся виглядати поганим, не бійтеся не сподобатися, не бійтеся зруйнувати стосунки, які ви вважали дружніми. Так і скажіть на пропозицію чи ситуацію, яка вам некомфортна “НІ” – тому ще це моя позиція.
– Так, це дієвий метод. Я що робити, якщо людина не володіє таким життєвим досвідом та впевненістю, як ви. Чи є якійсь легший метод грамотних відмов?
– Використовуйте метод “Хороший і поганий поліцейський”. В чому його суть? Давайте розберемо 2 простих приклади, як він працює. Коли у вас просять знижку та коли просять позичити гроші. Ні перше ні друге не входить у ваші плани. “Я із задоволенням би тобі позичила гроші/надала знижку, та, на жаль, мій діловий партнер/мама/чоловік/керівник не дозволяє мені цього робити. Я вже просила дозволу позичити гроші/надати знижку, та мені категорично у цьому відмовили”. Відмовляєте не ви, а третя особа. Хай навіть і міфічна. Це і є поганий поліцейський. А ви – хороший в очах прохача. І обличчя зберегли і відмовили так, щоб не зруйнувати стосунки.
Спілкувалася Дар’я Бавзалук, спеціально для Четвертої студії.