Львів має ще рік, щоб запустити е-квиток, потім простіше все почати з нуля, – Товстига

Новини 01 Листопада, 2022 218

Фото Святослав Товстига/ФБ

У Львові запровадження е-квитка досі на рівні “навчання пільговиків” і поки що ніхто не може сказати точно, коли львів’яни та гості міста зможуть користуватися безготівковою оплатою за проїзд у всіх видах громадського транспорту

ЛКП “Львівавтодор” відкрило кримінальне провадження “на недобросовісного підрядника”, компанію Аствелл Софт, яка в рамках впровадження проєкту е-квитка у Львові надає послуги з конфігурації та адміністрування інфраструктури в хмарних центрах обробки даних. За словами Львівавтодору, ця компанія не виконала всіх своїх зобов’язань. Натомість у самій компанії всі звинувачення відкидають та кажуть, що, попри “наявність заборгованостей зі сплати з боку Львівавтодору”, готові повноцінно відновили роботу над проєктом безкоштовно, однак Львівавтодор свідомо блокує їхню роботу.

Еспресо.Захід” дізнався думку транспортного експерта та голови ГО “За якісний транспорт” Святослава Товстиги про те, що означає ця історія для львів’ян, які вже роками очікують на е-квиток.

“Ця компанія, яку взяв Львівавтодор на підряд, її апріорі не мало бути у первинному проєкті. Це мав зробити Львівавтодор своїми силами. Не мало бути ще низки компаній, які виникли за часів головування у Львівавтодорі Оксани Єстеферової. Чимало робіт Львівавтодор мав виконувати разом із Софтсервом. Я цей конфлікт характеризую так: особи, які писали технічне завдання, писали його дуже загально, і ці загальні речі компанія зробила. Можливо, щось мало бути глибше, і ця сума передбачена на це. Але, якщо дивитися суто по паперах, то ця компанія, з якою вони судяться, всі свої зобов’язання виконала. Та Львівавтодор хоче, щоб вони робили речі, які не передбачено на папері. Звідси й починаються всі ці незрозумілі кримінальні справи й затягування процесу”, – пояснює експерт.

Він зауважує, що його більше здивувала відповідь чеської компанії “Мікроелектроніка”, яка пояснила, що першочергова проблема застою у роботі не через воєнний стан, а через відсутність людей.

“Вони прямо сказали: першочергова провина, що е-квиток ще не запровадили, не в тому, що в країні війна, причиною є проблеми з кадрами зі сторони замовника. Я це так трактую – це чіткий посил, що є проблеми з людьми з боку замовника. Вони зі своєї сторони все можуть робити й у воєнний час, але немає нормальної комунікації. Це великий проєкт на багато мільйонів євро, а коли немає довіри і про це публічно говориться, то значить є велика проблема – відсутність якісної комунікації між замовником та підрядниками. Треба щось змінювати й корегувати серед менеджменту, який займається цим проєктом. Якщо компанія, яка має в цій галузі світове ім’я, говорить, що є проблеми з боку замовника, тоді місту в особі Андрія Садового варто врахувати ці речі”, – розповідає Святослав Товстига.

Говорячи про можливу незацікавленість міста у швидкому запровадженні е-квитка через великі дотації, експерт вважає, що управлінців це не мало б лякати, адже в міста достатньо грошей.

“На зараз я не бачу причин затягувати запровадження е-квитка. Робив останню аналітику по кейсу Стрийської громади, де почав діяти е-квиток, і там виявилося, що в середньому пільговики здійснюють 10 поїздок на місяць. Якщо перенести ці цифри на Львів, то виходитиме, що нам треба десь 350-400 млн грн компенсацій перевізникам. Ці кошти в нас закладені. Якщо ми не переходимо на транспортну роботу, а просто, щоб була функція оплати через банківську картку, пересадка кілометрової оплати, тоді вже можемо без проблем почати запроваджувати е-квиток в наступному році. Пасажир отримає всі переваги, але перевізникам поки не платитимуть за транспорту роботу. Тому поки що в міста не буде важелів впливу і контролю на перевізників, які й далі будуть погано виконувати “мінусові” рейси (перші й останні, де вони втрачають прибуток). Львів не мав би лякатися е-квитка, якби ґрунтовно вивчав це питання. Однак, коли говорити про відшкодування транспортної роботи перевізникам, тоді так, сума може сягнути й мільярда гривень. До цього потрібно планово готуватися”, – каже Товстига.

Стосовно роботи Львівавтодору із запровадження е-квитка, експерт відзначає, що в загальному вона далі зводиться до видачі транспортних карток.

“Зараз я бачу видачу карточок. Це 3-5% усіх робіт, які треба виконати. А мав би вже працювати сайт і додаток, також зовнішня озвучка. Мав би мінятися номер рейсів залежно від напрямку руху. Все це прописано в технічному завданні. До речі, вже бачу автобуси, які раніше їздили в місті й зараз курсують на приміських маршрутах. Ще влітку там були валідатори, зараз їх демонтували. А були ж проведені монтажні роботи. Виходить, що гроші викинуті просто так. Чому їх демонтують або накривають чимось? Бо транспортне підприємство матеріально відповідальні за них. Тому, щоб їх не понищили, не вкрали тощо, від гріха подалі забирають, поки е-квиток повноцінно не працює”, – розповідає Святослав Товстига.

На думку експерта, Львівавтодор має ще десь рік, щоб запустити повністю систему е-квитка у Львові, яка зможе років п’ять прослужити в тому вигляді, що є зараз.

“Якщо вони будуть, скажімо, ще два роки впроваджувати, тоді простіше буде здати ті валідатори й купити набагато новіше, дешевше й функціонально ширше обладнання. Адже все це “залізо” треба підтримувати, там відбуваються постійно оновлення, додають щось. Воно стає мегаскладною архітектурою”, – відзначає експерт.

Коментарі

Позначки: , ,