Електронний квиток у Львові запрацює… ніколи

Новини 19 Серпня, 2022 173

Електронний квиток у Львові запрацює наступного року! Жодної готівки в маршрутках, лише електронна оплата, все буде чисто і прозоро, перевізники нарешті покажуть, скільки львів’ян вони перевозять і скільки на цьому заробляють. Ми наведемо з цим лад! Чули часто такі фрази? Пам’ятаєте їх? Щороку чули? А віз і далі там. У Львові досі все працює на «чорному» ринку й кінця-краю цьому не видно. Чому європейський Львів так і не здатен впровадити електронну оплату проїзду у маршрутках і скільки грошей на це вже витрачено – читайте в матеріалі «Ратуші», пише Четверта студія.

Почнімо з кінця: крайня остаточна обіцянка впровадити електронний квиток у Львові була саме на 2022 рік. «Електронний квиток у громадському транспорті всієї Львівської громади має запрацювати вже з 13 січня 2022 року. Однак скористатись ним зможуть не всі пасажири, а лише пільговики», – радісно повідомляли міські чиновники.

Зрештою у бюджеті на 2022 рік під запуск е-квитка зарезервували 400 млн грн, тоді як на пільгові перевезення передбачили тільки 26 млн грн. Цих грошей теоретично мало вистачити лише на половину січня.

   Куди ж пішли ці шалені кошти і чому ситуація далі не змінилась?

І тут праві були депутати, які ще 20 грудня минулого року на засіданні комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності у Львівській міськраді обговорювали електронний квиток. З’ясувалось, що з середини січня 2022 року він не запрацює повноцінно. Спочатку ним зможуть користуватись пільгові категорії населення, якщо не станеться жодних технічних збоїв.

«Електронний квиток запускають, але насправді це є дуже складний процес, він має багато етапів. ЄБРР і “Мікроелектроніка” не рекомендують запускати е-квиток одномоментно. Першочергово охоплюємо пільгові категорії. До 13 січня видаємо їм картки, які у нас є, і проводимо масову промоційну кампанію, щоб люди починали валідуватися. Паралельно все аналізують, аналізують технічні моменти», – розповів директор департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Олег Забарило.

Проте картки видають і досі. А за учнів з них ще й стягують гроші. Через це вже багато батьків обурюються, що за кожну пільгову картку для дитини треба викласти 60 гривень.

Забарило наголосив, що для всіх інших пасажирів зі січня у Львові нічого не зміниться. Вони й надалі зможуть розраховуватися готівкою, оплачувати проїзд через QR-код чи іншим зручним онлайн-способом. Але ж це не електронний квиток, а просто можливість оплати карткою! Готівка є ж далі!

Водночас очільник міського управління транспорту Орест Олеськів тоді повідомляв, що зі січня пільговики лише будуть вчитись користуватися електронним квитком.

Попередньо заплановано, що електронний квиток у громадському транспорті для всіх пасажирів запрацює не раніше кінця І кварталу, тобто орієнтовно наприкінці березня. Проте і це ще не остаточно, адже ніхто з чиновників не зміг назвати конкретну дату, коли е-квиток запрацює повноцінно.

Зі свого боку голова транспортної комісії Ігор Зінкевич додав, що повноцінний запуск електронного квитка у Львові «Мікроелектроніка» запланувала на червень 2022 року.

Як бачимо, усі терміни уже минули, але ситуація так і не змінилась. Фактично, ніяких комплексних дій у просуванні цього питання не відбувається.

«Окрім пластикової транспортної картки «ЛеоКарт», для непільгових пасажирів передбачена оплата проїзду за допомогою мобільного застосунку «ЛеоКарт» та смартфоном чи банківською карткою з підтримкою NFC. Також на першому етапі буде можливість купити разовий квиток у водія за готівку, але він буде значно дорожчий і не надаватиме можливості безоплатної пересадки упродовж 40 хвилин, як інші способи оплати. Мережа продажу непільгових транспортних карт налічуватиме сотні терміналів по всій транспортній мережі міста», – повідомляли чиновники.

Що маємо сьогодні? Фактично, системою може користуватись частина пенсіонерів, які вже встигли отримати щасливу карточку. Для всіх решта нічого не змінилось. Почалась війна, яка ще більше загальмувала впровадження цієї системи. У місті стало менше транспорту, деякі маршрутки взагалі зараз не обслуговують, а чиновники й у вус не дують про те, що впроваджувати електронний квиток таки потрібно.

Чому ж так, запитаєте ви? Та все банально і просто! Усім вигідна готівка, особливо тепер. Депутати особливо не протестують, почалась війна, і пасажирам теж стало не до електронного квитка, тому ситуація й є така, яка є.

У місті провели лічені рейди про тестування системи, помахали чиновникам пальцем і на тому все завмрело. Галінфо писало тоді, що першим пунктом нашого рейду була кінцева зупинка трамваїв №8 та №3 на пл. Соборній. «З 6 трамваїв, які перевіряли, успішно завалідуватися вдалося лише два рази з шести. В одних трамваях валідатори були вимкнені, в інших система ніби перебувала в робочому стані, але валідація не відбувалась. Також ми виявили  ймовірну проблему з живленням системи електронного квитка, коли під час початку руху трамваю система, яка перед тим працювала, видала помилку й вимкнулась.

Далі ми перевірили 4 автобуси на пл. Галицькій. Успішну валідацію вдалось здійснити лише в одному з чотирьох. Як заявив один з водіїв: “Це ще не скоро запрацює”. Також ми перевірили два тролейбуси на зупинці кінцевого маршруту №33. В одному валідатор виявився вимкнутим, в іншому вдалося здійснити успішну валідацію. Так, із 12 перевірених транспортних засобів успішно валідуватись вдалось лише в 4 випадках.

Ще однією проблемою, яку ми виявили під час рейду, є необхідність активувати валідатор, якщо він перебуває в “режимі сну”, натисканням однієї с сенсорних клавіш. Без цього валідація не відбувається. З цим виникає одночасно декілька проблем: сенсор не працює, якщо пасажир в рукавицях. А також здивувало дивне рішення розробників, коли необхідна для активації клавіша постійно змінює своє місце розташування. Це рішення, щонайменше, не відповідає вимогам інклюзивності», – йдеться на сайті «Галінфо».

Обіцяли пасажирам і те, що якщо купуєте разовий квиток, то можете скористатися кількома видами транспорту у межах 40 хвилин і далі їхати до своєї кінцевої зупинки. А перевізникам платитимуть за кілометр роботи залежно від транспортного засобу. Так вони працюватимуть на кілометри, їхнє завдання – їздити за графіком і виконувати рейси. Цього також досі немає.

Тим часом у мерії вже навіть знайшли винних у тому, чому система не працює: «Військові дії і оголошення воєнного стану суттєво затримали сам процес через те, що в березні ми отримали лист від нашого ключового підрядника – консорціуму MikroelektronikaSoftServe про те, що у зв’язку з воєнним станом наступають форс-мажорні обставини й вони повною мірою не можуть виконувати свої обов’язки.

За кілька днів перед початком повномасштабного вторгнення Mikroelektronika відкликала всіх своїх представників з території України. І відтоді ми наразі змушені всю технічну роботу виконувати силами Львівавтодору. Але не завжди маємо достатньо компетенцій і, відповідно, технічних можливостей, щоб це якісно робити”, – повідомив керівник департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило.

Він також додав, що є листи й від інших ключових підрядників про те, що у зв’язку з форс-мажорними обставинами вони не можуть виконувати свої обов’язки. Зокрема через часткову мобілізацію працівників.

Зараз акцент впровадження системи роблять на видачі транспортних карток пільговикам. “Якщо говорити про  загальну кількість виданих карт, то ми цей період використали для того, щоб приймати заяви й видавати транспортні картки. На сьогодні в нас видано близько 118 тисяч транспортних карток пільговим категоріям загального характеру і понад 25 тисяч учнівських транспортних карток. Відповідно, враховуючи загальну кількість уже виданих, нам залишається видати приблизно 6 тисяч карток, дивлячись на ті заяви, які нам надійшли”, – повідомив  керівник департаменту міської мобільності.

Фактично, місто підійшло до етапу впровадження механізму компенсації перевізникам за фактом здійснених валідацій. “Ми хочемо внести зміни до положення про компенсаційні виплати перевізникам. Тобто зобов’язати всіх пільговиків здійснювати відповідно валідацій і користуватися не пенсійним або іншими якимись посвідченнями, а суто карткою Леокарт, щоб могти прозоро і якісно компенсувати витрати перевізникам за тих пільговиків, яких вони перевезли”, – зазначає Олег Забарило.

Впровадження цієї системи дасть можливість поміняти підхід самих перевізників та їхніх водіїв до перевезення пільговиків. Адже в разі відсутності валідації проїзду пільговиками відшкодування за їхні перевезення не будуть проводити.

Водночас про можливі терміни впровадження оплати проїзду для інших категорій пасажирів наразі нічого не відомо. “Ми з лютого почали тестувати безготівковий розрахунок по платіжних картках та по Леокартах. Це робота клопітка і нам потрібні наші підрядники тут на місці, щоб якісно все працювало. Адже є ризики, що якщо ми щось неналежно протестуємо або завчасно запустимо в роботу, то можуть бути помилки. Це все-таки безпека фінансових операцій, людські кошти – ми собі такого дозволити не можемо, тому, власне, оцей другий етап в частині безготівкової оплати ми змушені трохи затримати”, – повідомив Забарило.

Отже, найближчий етап впровадження електронного квитка у Львові – перехід пільговиків виключно на користування Леокартом або оплата готівкою.

“Нам необхідно дочекатися наступної сесії ЛМР, щоб ми акцептували зміни до порядку компенсаційних виплат. І теоретично вже можемо це запускати в роботу. На мою думку, це буде восени, але все залежить від того, наскільки система коректно працюватиме”, – підсумував Олег Забарило.

Шановні депутати міської ради! Може, час зацікавити цією темою?

Олег ДОВГАНИК,
головний редактор сайту
«Четверта студія»

Коментарі

Позначки: ,