Розмова з Михайлом Олійником, знаним піаністом, композитором, саундпродюсером
Михайло Олійник – джазовий піаніст, композитор, музичний продюсер. Пише і виконує авторську музику в стилі Ethno-Jazz, Jazz-Rock, Pop, World music. Засновник музичного лейблу “OLI Music”. Лауреат премії ім. Станіслава Людкевича в галузі культури. Активно співпрацює зі студіями звукозапису, продюсує сучасну українську музику.
– Перед сучасним композитором стоять багато викликів. Швидкий темп, вільний доступ до музичного контенту, розмаїття стилів… Як не загубити себе, як сформувати свій мистецький смак, як віднайти свою нішу,
мати власний впізнаваний “почерк”? Кожен митець шукає своє коло і напрям, в якому йому комфортно працювати.
На якому із напрямків, стилів зосередився ти?
– Мій творчий шлях складається з постійних експериментів. Це стосується стилів музики і жанрів.
На мою творчість вплинула етнічна, класична і джазова музика. Це основа, яка сформувала мене як музиканта і композитора. Зараз я пишу музику в стилі Ethno-Jazz, Jazz-Rock, Pop, World music. Беру участь у різних проектах як піаніст, аранжувальник. Я не зупиняюся на чомусь одному. Бо є кілька напрямів у яких я хочу розвиватися. Зокрема, це написання авторської музики, продюсування і концертна діяльність.
– Ти неодноразово брав участь у різноманітних майстер-класах провідних майстрів своєї справи і в Україні, і за кордоном. Розкажи про сучасні техніки та підходи у створенні музики.
– Я прихильник думки “Вік живи – вік учись”. Цей принцип допомагає знайти себе, однодумців, розширити світогляд і краще реалізувати власні ідеї. За нагоди відвідую майстер-класи відомих виконавців і композиторів (Paquito D’Rivera, Wojciech Niedziela, Hans Peter Salentin, Richard Bona), які творять сучасну музику і впливають на розвиток її в цілому.
Є велика кількість он-лайн і YouTube відеоуроків. Можна побачити, як створюють і записують музику в кращих студіях світу, перейняти методи роботи і запитати поради у експертів своєї галузі.
Зараз ера технологій і вільного доступу до інформації. Композитори в нас час мають володіти не тільки композиторськими техніками, але і комп’ютерними технологіями і основами звукорежисури. Далі все залежить від цілей і завдань, які ставить перед собою митець. Кожен сегмент має свої правила і вимоги. Чи це музика до реклами, чи написання сучасної академічної музики. Вже не кажучи про кіноіндустрію, музику для відеоігор, створення “поп-хітів” або саунд-дизайн. Важливо чітко розуміти, яке призначення має музика. Тоді зможемо обрати техніку і підхід до її написання.
– Комерційна складова невід’ємна частина конкурентноздатного контенту. Наскільки зараз потрібна авторська музика, як відбувається її реалізація?!
– Авторська музика потрібна завжди, оскільки кожне покоління розвивається і творить її по-новому. Якщо говорити про комерційну складову музичної індустрії, вона передбачає конкретну ситуацію на ринку. В кожній країні вона складається по-різному. Все залежить від конкретних сегментів і середовища.
У музику потрібно інвестувати, як і в будь-який бізнес. Вона має бути актуальною і потрібною. Успішна реалізація проекту – це не тільки створення якісного продукту, перш за все, – це продуманий менеджмент, маркетинг і реклама. Всі ці інструменти дозволяють правильно організувати і втілити проект. Я брав участь у різних міжнародних проектах і фестивалях, де затребувана авторська музика, і де вона має свого слухача.
Серед цих проектів, зокрема, “Бах-маратон” (м. Львів, 2015 р., прем’єра джазової обробки Прелюдії і фуги c-moll Й.С. Баха),
Міжнародний фестиваль “Музика в старому Львові” (м. Львів – м. Краків, 2015 р., прем’єра етно-джазового твору “Веснянка”,
“Флюгери Львова” (м. Львів, 2017 р., аранжування авторської музики проекту “ShockolaD”).
Також розвиваю свій YouTube канал для поширення власної творчості.
Веду перемовини про співпрацю з різними виконавцями. Для композитора важливо, щоб його музику виконували найкращі виконавці і колективи. Тоді вона буде мати успіх.
– Саундпродюсування – важливий аспект у процесі створення музичного контенту. Поділись досвідом, власними думками.
– Роль саунд-продюсера надзвичайно важлива і відповідальна. Ця людина створює творчу атмосферу, в якій перебуває велика кількість людей, об’єднаних навколо одного проекту. Це як знімати фільм. Є певний сюжет, команда людей, технічний ресурс і бюджет. Потрібно керувати різними процесами і контролювати кожен етап: від створення до фінального звучання треку. Для цього потрібен великий досвід, витримка і вміння ухвалювати важливі рішення.
Продюсуванням я займаюсь близько 7-ми років і це надзвичайно цікава робота! Адже я допомагаю людям, які пишуть музику, втілювати їхні ідеї і проекти. Це можливість працювати в команді з талановитими музикантами, композиторами, поетами, звукорежисерами і студіями звукозапису. Разом ми творимо сучасну українську музику.
2017 року я заснував музичну компанію “OLI Music”, яка об’єднує навколо себе творчих людей. Ми поклали собі за мету створювати музику в Україні і експортувати її за кордон. Географія співпраці давно вийшла за межі України. Зараз ми успішно співпрацюємо з виконавцями і компаніями з Китаю, Португалії, В’єтнаму, Польщі, Канади, Данії. На українському ринку співпрацюю з проектами ShockolaD, Rockoko, Tenors Bel’canto, Мелодія, Високий Замок, Vasyayan Bapasnyak. Є робота з учасниками прокту “Голос Країни” Лілією Королюк, Юліанною Мельник, Михайлом Миркою, Khanh Tran. Працюємо із солістом Львівського оперного театру Петром Радейком.
А ще спільні проекти з телеканалом UA:ПЕРШИЙ, студіями звукозапису LipkyZvukoZapys, PIDKOVAmusic, ART- BRILLIANCE, Komora, ArtSound Studio.
– З чого починається створення, написання музики. Як відбувається цей процес?!
– Усе починається з ідеї. Вона заповнює твої думки, звучить в голові і не дає спокою. Найчастіше це мелодії і ритми, які в процесі аранжування набувають певної форми, наповнення і звучання. Мене може надихнути прочитаний вірш або книга. Перегляд фільму або цікава подорож. Події і пережиті емоції. Все, що нас оточує, може бути джерелом натхнення.
Так у 2014 році, під час Майдану я написав пісню “Мамо, не плач” на слова Оксани Максимишин-Корабель. Вона для мене є знаковою.
– Скільки б стилів і напрямків не охоплював композитор, так чи інакше один завжди є мейновим. У якому напрямку бачиш свій мистецький вектор?
– Час покаже. Про це зможу сказати, записавши щонайменше десять альбомів.
– Знаю, що готуєш свій дебютний альбом авторських композицій. Яким він буде? Як будеш його промувати?
– Це буде Ethno-jazz альбом з українськими мотивами у складі квартету. В ньому я хочу передати глибоку лірику і драйвову енергію, яка так часто переплітається у кожному з нас. Розглядаю студії у Польщі і Німеччині. Запис альбому почнеться навесні. Концертний тур буде Україною і Польщею.
– Шоу, перфоменс чи формат квартирника… Якою бачиш втілення програми на сцені?
– Хочу, щоб на сцені відбувалося дійство, підсилене світловими ефектами, з використанням електронних інструментів і цікавих образів.
-Творчість – це завжди меседж, який хоче передати митець. Що є сенсом для тебе, чим ділишся із меломанами?
– Для мене музика – це спосіб самовираження і медитації. Вона змушує серце битися швидше і переповнює емоціями. Я вірю в музику, в її силу змінювати людей і світ на краще. Це потужний інструмент, який об’єднує…
Ілюстрація: Ярослав Мончак
Коментарі
Позначки: jazz, композитор, музика, творчість, шоу бізнес