Вечір музики Богдани Фроляк та Ганни Гаврилець у Львівській філармоні

Новини 02 Жовтня, 2023 154

Фестиваль “Контрасти” продовжує демонструвати публіці різноманіття нової музики й після трьох оркестрових подій в залі запанує камерна музика. 4 жовтня відбудеться концерт музики українських композиторок Богдани Фроляк та Ганни Гаврилець.

Про це пише Четверта студія з посиланням на прес-службу філармонії.

Вони показали, якою може бути музика Незалежності, яким багатим є її коріння, якими модерними, багатогранними та потужними зростають її плоди. Кажуть, що між рідними людьми є вищий ментальний звʼязок, музика сестер-композиторок Ганни Гаврилець та Богдани Фроляк — це пошук нових стежок в українській музиці, від її сакрального першопочатку, відлуння народних пісень рідного Прикарпаття до наднових композиторських експериментів.  

Думками про фестиваль, власні твори, а також рефлексіями про музику сестри поділилась Богдана Фроляк: “Контрасти” для мене особисто і, зрештою, для всіх композиторів мого покоління та молодших поколінь – це така своєрідна професійна і творча лабораторія. Ми на “Контрастах” виховувались. Моє закінчення консерваторії припало на перший рік фестивалю і після випуску я звісно теж продовжила писати, все більше поринала у творчий процес, це були й виконання на тих же “Контрастах”. Дотепер “Контрасти” залишаються рідним мені фестивалем, з яким повʼязано дуже багато і втому числі й прем’єрних виконань. 

Концерт 4 жовтня є знаковим для мене. Він присвячений творчості моєї сестри Ганни Гаврилець, яка на жаль відійшла у вічність на початку цієї страшної війни. Ідею виконати музику Ганни разом з моїми творами на “Контрастах” запропонувала віолончелістка Оксана Литвиненко, цей формат підтримали також і організатори фестивалю. В програмі звучатиме камерна музика, будуть виконані два струнні квартети Ганни Гаврилець і два мої твори – Сюїта in C для віолончелі і фортепіано та версія для скрипки і віолончелі “Партити-Медитації”, оригінально написаної для двох скрипок.

Ця сюїта присвячена памʼяті Ігоря Соневицького, українського композитора, який жив в Америці. І оскільки Ігор Соневицький був директором фестивалю класичної музики в Гантері (Штат Нью-Йорк), там і відбулося перше виконання цього твору. Сюїта складається з чотирьох частин і має вже декілька версій:  для віолончелі і струнного оркестру та версію для двох фортепіано, яка досить часто виконується. Остання її частина називається “Ноктюрн”, це дуже світла, дуже ясна, прозора музика, написана в до-мажорі. Її музиканти також люблять виконувати як окрему пʼєсу. 

“Партита-Медитація” була створена на замовлення “Innovation Duo”, скрипкового дуету в складі Анни Дзялак-Савицької та Якуба Дзялака. Вони попросили написати твір для премʼєри в Одесі на фестивалі нової музики “Два дні і дві ночі”. Партита теж має різні версії: для двох скрипок і струнного оркестру, а також  для скрипки і віолончелі.

Циклічні твори, такі як сюїти та партити для мене завжди слугують можливістю коротко показати різні настрої. 

Програма концерту акцентує на камерній музиці композиторок. Тож ми запитали також про твори Ганни Гаврилець.

“Саме камерні жанри, думаю, давали Ганні Гаврилець своєрідне поле для тиші. Для більш інтимного звучання. Це завжди так є: симфонічна музика має більше можливостей і в силі звуку, і в емоційній відкритості. Камерна музика – завжди більше повʼязана з тишею. Я б порівняла цю категорію тиші з тишею Джорджа Крама. В нього дуже мало симфонічних творів і саме камерна музика була для нього пріоритетом, його основні риси – це увага до тембру, застосування різноманітних прийомів письма, в тому числі і сонористичних. 

Крім того, в її концертах і взагалі в камерній музиці я особисто чую дух народної музики – не відкрите використання якихось мотивів чи цитат, а  саме дихання цієї музики. У Квартеті “Експресії” для мене завжди виникає асоціація з “Тінями Забутих предків” Сергія Параджанова, це щось прадавнє, справжнє. Крім того, дуже цікавим є її поліфонічне мислення в неї воно є близьким до гетерофонії, коли йде розгалуження від одного звуку до акорду, а потім знову сходиться в одне звучання”. – Богдана Фроляк

Коментарі

Позначки: