Адвокатське бюро «Юрченко Юрій та партнери» за ініціативи шеф-редактора ІА «Центр новин» Ольги Витак оскаржили в Окружному адміністративному суді міста Києва Постанову Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 року “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (зі змінами та доповненнями).
Про це ІВ Четверта студія повідомила шеф-редактор ІА “Центр новин” Ольга Витак.
В позовній заяві зазначено, що Кабінет Міністрів України своєю Постановою №211 вийшов за межі наданих йому повноважень, оскільки фактично відповідні обмеження — це обмеження, які можливі виключно в разі введення в Україні правового режиму надзвичайного стану (а не надзвичайної ситуації).
Автори позовної заяви звертають увагу на те, що карантин на території України може бути введений Кабінетом Міністрів України виключно з метою запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб виключно за ініціативи МОЗ України та поданням Головного санітарного лікаря України, виключно у разі введення Президентом України із наступним затвердженням Верховною Радою України надзвичайного стану.
Станом на 11.03.2020 року (дата видання оскаржуваної постанови) та 06.04.2020 р. в Україні не введено режиму надзвичайного стану, у Головного санітарного лікаря України немає законних підстав для подання ініціативи введення карантину. У МОЗ України немає законних підстав звернутися до Кабінету Міністрів України з цим питанням.
«В Україні коронавірус не визнано Верховною Радою України особливо небезпечною карантинною хворобою. А тому п. 1 оскаржуваної Постанови в редакції – “Установити з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на усій територіı̈ України карантин” є незаконним, і прийнятим Відповідачем із перевищенням повноважень, є протиправним, оскільки призводить до обмеження конституційних прав Позивача», – зазначив адвокат Юрій Юрченко.
Крім того, автори постанови звертають увагу також на те, що обов’язок носити засоби індивідуального захисту, зокрема, захисні маски, передбачено саме для хворих людей та тих, які є бактерієносіями, а не для всіх громадян України, при тому, що держава не забезпечила надання всім громадянам захисних масок (засобів індивідуального захисту).
Також автори заяви звертають увагу на те, що положення Постанови порушують: право на свободу та особисту недоторканність; право на свободу пересування; право на свободу мирних зібрань; право на проведення і участь у релігійних заходах; право на свободу підприємницької діяльності; право на працю; право на страйк; право на достатній життєвий рівень; право на повагу до гідності людини.
Як пояснив адвокат Юрій Юрченко, Постановою № 211 від 11.03.2020 р. (з наступними змінами і доповненнями) Кабінет Міністрів України перебрав на себе повноваження Верховної Ради України та прийняв постанову без наявності на це підстав для цього, оскільки карантин може вводитися на всій території України в разі оголошення саме надзвичайного стану.
«Так само як і обмеження прав громадян України та покладення додаткових обов’язків на громадян України можливе лише в разі введення карантину — саме у разі введення надзвичайного стану Президентом України з подальшим його затвердженням Верховною Радою України в порядку визначеному ст.83, п.31) ст.85, п.19) ст.92, п.21) ст.106 та Конституції України та Законом України “Про правовий режим надзвичайного стану”.
В разі відсутності введення в Україні правового режиму надзвичайного стану (що є загальновідомим фактом), Кабінет Міністрів України не має права встановлювати додаткові обмеження громадянам України та обмежувати їх права, передбачені ст.ст.29,33,35,39,42,43,44,48,28 Конституції України — в т.ч. щодо обмежень в пересуванні, обмежень збиратися мирно, обмежень збиратися мирно з встановленням дозволеної та забороненої кількості зібрання людей, обмежень святкувати релігійні свята (навіть з дотриманням дезінфекційних (запобіжних) заходів)», – зазначив Юрченко.
У свою чергу позивач зазначила, що жодним чином законодавством України не передбачено введення правових заходів щодо обмеження прав громадян при карантині, що черговий раз підтверджує, що підставою для обмеження прав, як і для карантину на всій території України може бути тільки правовий режим надзвичайного стану в Україні.
«Законом України “Про захист населення від інфекційних хвороб” передбачено адміністративні та медико-санітарні заходи при особливо-небезпечних інфекційних хворобах, до яких Законом України “Про захист населення від інфекційних хвороб” не віднесено – гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричинена коронавірусом SARS-CoV-2.
Вважаю це суттєвим недопрацюванням депутатів, які мали можливість внести відповідні зміни до Закону на позачерговій сесії 30.03.2020 р., однак цього не здійснили, переклавши всю відповідальність в країні на Кабінет Міністрів України, який не наділений відповідним обсягом повноважень», – зазначила Ольга Витак.
Адвокат Юрій Юрченко також зазначив, що в Законі “Про захист населення від інфекційних хвороб”, відсутні правові підстави для введення на всій території України карантину, зокрема обмеженнями конституційних прав громадян України.
«Дану ситуацію знов-таки здатна вирішити виключно Верховна Рада України разом з Президентом України в юридичному полі у відповідності до Конституції України.
Всі інші заходи, що передбачені оскаржуваною Постановою КМУ № 211 від 11.03.2020 р. (зі змінами та доповненнями), якими передбачено адміністративні та медико-санітарні заходи Позивач не оскаржує, крім предмету оскарження Постанови КМУ, яка є незаконною, протиправною і повинна бути визнана судом нечинною, виходячи із вище викладеного», – відзначив Юрченко.
Від так, Позивач просить суд визнати протиправною і нечинною, з моменту прийняття, постанову Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 року “Про запобігання поширенню на територіı̈ України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненоı̈ коронавірусом SARS-CoV-2” (зі змінами та доповненнями).
Коментарі
Позначки: Витак, карантин, Київ, Коронавірус, Юрій Юрченко