Якщо міський голова не накладе вето на це рішення, то через два тижні виконком може знову підняти ціну, просто провівши всю процедуру правильно
У четвер, 8 липня, під час пленарного засідання ЛМР депутати розглянуть проєкт ухвали про скасування рішення виконкому, якими встановлено тарифи на проїзд у міському громадському транспорті на рівні 10 грн.
Авторами проєкту є голова комісії законності, депутатської діяльності, свободи слова та безпеки ЛМР Уляна Пак і депутатка від політичної партії “Європейська солідарність” Оксана Маруняк, повідомляє Четверта студія з посиланням на “Еспресо.Захід”.
За їхніми словами, при встановлені тарифу було порушено процедуру – не було проведено громадських слухань із цього питання (їх замінили на “консультації”), а також не вивчено пасажиропотоки, тому всі цифри є необ’єктивними.
У комісії фінансів та планування бюджету ЛМР підтримали таку ухвали. Зокрема, членкиня цієї комісії Ольга Посипанко написала у Facebook, що прийняття тарифів має проходити строгу процедуру, визначену законодавством.
“Окрім того, розрахунку тарифів має передувати обстеження пасажиропотоків. А його не було проведено. Таким чином, розрахунки в частині економічної обґрунтованості можна піддати сумнівам. З іншого боку, питання додаткової фінансової підтримки та дотування транспортних підприємств, зокрема Львівелектротрансу, теж складне, бо коштів у бюджеті по суті бракує. У разі скасування тарифу зростуть також компенсаційні виплати з бюджету на проїзд пільгових категорій громадян “, – зазначила Ольга Посипанко.
Депутати за, але є одне “але”
Голова комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності ЛМР Ігор Зінкевич також підтримує таку ухвалу.
“У мене було одне питання до Уляни Пак: чи була повністю пройдена процедура? Вона сказала, що не повністю пройдена, не всі дії були зроблені, щоб виконком міг ухвалити таке рішення. Тобто законність рішення порушено. Тому вона ініціювала цю ухвалу. Наша комісія повністю погодила цю ухвалу. Вважаю, що депутати мають за неї голосувати. На апаратній нараді міському голові це не дуже сподобалося і він запропонував головному правнику Ратуші Гелені Пайонкевич розібратися, чи є там порушення в цій ухвалі. Пайонкевич має в середу на апаратній нараді повідомити своє рішення”, – сказав “Еспресо.Захід” Зінкевич і додав, що він досі не розуміє, чому зрівняли ціну за квиток в електротранспорті та в автобусних маршрутах, адже в усьому світі проїзд в електротранспорті дешевший.
Дещо іншу думку висловив член комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності ЛМР Володимир Лесик.
“Я вважаю, що тариф для електротранспорту точно був занизький. Треба було підвищувати. Бо зросла електроенергія, витрати підприємства на оплату праці на утримання контактної мережі тощо. Щодо автобусних перевезень, то не все так критично. Основна складова для них – це витрати на пальне, а ціни не зросли, навіть трішки зменшилися. Але все одно тариф треба переглядати, однак у контексті, скільки перевезено пасажирів, чому не видають квитків в автобусах, бо цих даних немає. Як на мене, хоч це непопулярне рішення, але треба піднімати тариф, проте відповідно до процедури. Тому я ще точно не визначився, як голосуватиму. Якщо буде доведено, що процедура була порушена, тоді так, підтримаю. Якщо ж опонент доповідача доведе, що процедура не була порушена, тоді не підтримаю”, – повідомив “Еспресо.Захід” Володимир Лесик.
Колапс системи, бо перевізники можуть перейти на нерегульований тариф
Позиції депутатів не розділяє експерт у темі транспорту та голова ГО “За якісний транспорт” Святослав Товстига. На його думку, про це треба було думати навесні, а зараз це може призвести до ще більшого хаосу та справжнього колапсу в громадському транспорті міста.
“Депутати мають право скасувати рішення виконкому. Але тоді це означає, що приватні перевізники можуть без ніякого рішення самовільно підняти ціни, перейшовши на нерегульований тариф. 20% податку – податкова пільга для регульованих тарифів. Якщо нерегульований, то перевізник сам сплачує податок. А це значить, що в тариф закладатимуть ці 20%. Якщо зараз 10 грн, то щоб отримати ці самі 10 гривень при нерегульованому тарифі, мінімум може бути ціна 14 грн. Натомість комунальний перевізник цього не може зробити. Бо він підпорядкований управлінню транспорту, а воно не переведе його на нерегульований тариф, адже це заведе у ще більшу прірву, ніж зараз. Бо тут ще важливе питання пільг, на які просто не буде грошей”, – сказав “Еспресо.Захід” Святослав Товстига.
Гра в політику та популізм
На думку експерта, більш реалістичний сценарій, що міський голова просто ветує цю ухвалу, хоча політично це буде непопулярне рішення.
“Зараз триває гра в політику та популізм. Я поважаю депутатів і їхнє рішення щодо цієї ухвали. Бо ще до підняття тарифів казав, що все воно неправильно зроблено й у такому ключі законних підстав піднімати тариф немає. Хоча фактично це потрібно було зробити. Вже 2019 року ціна за проїзд мала становити 8 грн. Однак треба не медійними заголовками маніпулювати, хто дешевше зробить, а по факту пояснювати й робити кроки. Висловити догану начальнику управління транспорту Олеськіву за неякісну роботу з підготовки рішення із порушеннями щодо зміни вартості проїзду та за невиконання рішення виконкому трьохрічної давності щодо замовлення послуги пасажиропотоку. Догану Хамулі з ЛКП-1, бо в них не видають квитків. Зобов’язати управління вивчити пасажиропотік, представити ці дані. Щоб ми мали об’єктивну інформацію, а не всліпу бавилися з цим. Бо нас чекає е-квиток, і там уся ця аналітика є дуже важливою. Якщо ми протягом двох місяців не виведемо якусь економіку е-квитка, це означає, що правильно не закладемо кошти в бюджет для його реалізації. Якщо не закладемо коштів у бюджет під пільги, різницю тарифів, різну соціальну складову, щоб купляли не одноразові, а місячні квитки, все це призведе до того, що е-квитка апріорі не буде. Тому це дуже слизька тема, яку потрібно вивчати”, – наголосив Товстига.
Цікаво ще одне. Якщо міський голова не накладе вето на це рішення, то через два тижні виконком може знову підняти ціну, просто провівши всю процедуру правильно. Однак до цього часу почнеться хаос із тим, щоб утилізувати старі квитки, надрукувати нові, пояснювати людям, що відбувається, і заспокоювати перевізників, що ситуація контрольована, хоча вона вже буде неконтрольована.
Нагадаємо, у Львові затвердили подорожчання проїзду в міському громадському транспорті до 10 грн. Нові тарифи почали діяти з 27 травня. Вартість проїзду в автобусах, трамваях і тролейбусах міста зросла на 3 гривні й становить 10 грн. Квиток в електротранспорті коштує 10 грн (якщо купувати його у водія), 9 гривень – у кіоску і 8 грн 50 копійок – у разі купівлі квитка через електронні сервіси.
Коментарі
Позначки: Зінкевич, Маруняк, маршрутки, Посипанко, Уляна Пак