Соціологія транспортних сполучень: жвавий рух у рамках Львівської агломерації, люди вказують на проблеми транспорту
Експерти докладно проаналізували питання щодо мобільності, транспорту та маятникової міграції, які містилися у нещодавно проведеному соціологічному дослідженні «Думки і погляди населення Львівської агломерації».
Про це повідомили у Програмі Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні», пише Четверта студія.
ВІДВІДУВАННЯ МЕШКАНЦЯМИ СУСІДНІХ ГРОМАД ЛЬВІВСЬКОЇ ГРОМАДИ
1. 62% мешканців сусідніх громад принаймні одного разу відвідали м. Львів у будні. Зокрема 30% відвідували регулярно (2-3 дні в будні дні і частіше). 45% відвідали м. Львів принаймні раз у вихідний день, з них 9% робили це кожні вихідні або свята. Загалом 68% мешканців сусідніх громад відвідували Львів за останні 3 місяці, з них 32.5% регулярно відвідували м. Львів (2-3 дні на тиждень і частіше). Ще 10% відвідували досить часто, хоча більшою мірою час від часу (1 день щотижня). 25% мешканців є епізодичними / нерегулярними відвідувачами.
2. Найпопулярніший спосіб добирання до Львова – автобус/маршрутка до автостанції або залізничного вокзалу. Для 32% тих, хто відвідує м. Львів, це основний спосіб добирання. А для ще 17% цей спосіб є додатковим. Також топ-способи добирання – приватним автомобілем як водій (для 26.5% це основний спосіб, а для 5% – додатковий) та автобусом/маршруткою, що має зупинки по м. Львову (для 24% основний, а для 15% – додатковий). Досить багато людей відвідують м. Львів як пасажири автомобіля (відповідно, 12% і 15%). Іншими способами користуються не більше 3.5% респондентів.
3. 87.5% відвідувачів м. Львова після приїзду ще вдаються до певного пересування. Переважно мова йде про пересідання на громадський транспорт (так роблять 59% відвідувачів). На другому місці піше пересування (на відстань понад 10 хвилин) і на третьому – продовження руху автомобілем як водій (15%). На міський транспорт пересідають насамперед ті, хто переважно добирається до м. Львова автобусом – 79-84%. Серед тих, хто добирається як водій авто, 57% продовжують рух автомобілем (і плюс 17% відповіли, що не потребують додаткових пересадок). Разом з цим 12% тих, хто добирається на авто як водій, ще пересідають на міський транспорт. Серед тих, хто добирається на авто як пасажир, 37% не потребують додаткових пересадок, а 30% добираються далі пішки (понад 10 хвилин). 45% пересідають на міський транспорт.
4. Водії авто (УТОЧНЕННЯ – ми тут говоримо про поїздки в агломерації) найчастіше залишають своє авто в одному з районів міста (62%), на околиці – лише 9% (решта 26% ставлять машину в центрі). Водночас 47% намагаються лишати транспорт безоплатно на вулиці, ще 38% лишають на стоянці, яка є на території призначення (і лише 12% лишають на платних стоянках).
5. Основні причини відвідувати м. Львів – купівля непродовольчих товарів (54% серед тих, хто відвідав, назвали цю причину), купівля продовольчих товарів (44%), робота (39%), власне дозвілля (32%). Дещо рідше мова йшла про лікування (25%) і відвідування родичів (16.5%).
6. Більшість мешканців сусідніх громад (63%) можуть назвати принаймні певні критичні аспекти функціонування громадського транспорту. При цьому серед тих, хто переважно добирається до м. Львова на автобусі, певні проблеми називають 74%, а серед тих, хто переважно добирається на авто (як водій чи пасажир) – 47%. Загалом відносно найбільше респондентів говорили про кількість рейсів (25% серед усіх мешканців сусідніх громад, що відвідують м. Львів), технічний стан транспорту (24%). Далі йдуть такі причини, як тривалість поїздки (16%), вартість (15%), комфорт (12.5%), наповненість пасажирами салону (11%). Структура «претензій» досить подібна між тими, хто переважно користується автобусами, і тими, хто переважно їздить на авто. Єдина істотна відмінність – вартість, яка значно більш гостро сприймається тими, хто зараз переважно їздить на автобусі (і входить до топ-3 проблем для цих користувачів).
7. 70% мешканців сусідніх громад можуть назвати принаймні один фактор, який би сприяв частішому користуванню громадським транспортом, зокрема, 57% тих, хто зараз переважно добирається на авто, назвали хоча б один такий фактор (серед нинішніх користувачів автобусів – 80%).
Респонденти загалом говорять про подовження роботи, оновлення рухомого складу, щоб кінцева зупинка у м. Львові була ближчою, зменшення інтервалів руху, ріст вартості пального, впровадження єдиного квитка для доїзду до м. Львова і проїзду по місту. Проте мотивація досить відмінна залежно від того, який зараз спосіб добирання є основним. Так, серед тих, хто зараз переважно їздить на автобусі, більший (порівняно з тими, хто їздить на авто) запит на подовження роботи транспорту і на впровадження єдиного квитка. А серед тих, хто переважно їздить на авто, найчастіше говорили про ріст ціни пального.
8. Про проблеми добирання до м. Львова особистим автомобільним транспортом говорять 61% респондентів. Серед тих, то переважно добирається на авто, принаймні певні проблеми назвали 79.5%, серед тих, хто переважно добирається на автобусах – 50%. Найчастіше (з великим відривом) респонденти говорили про затори на в’їздах у місто. Далі йдуть такі проблеми, як стан дорожнього покриття, витрати на паливо, кількість доступних місць для паркування. Погляди користувачів автобусів і авто досить подібні, проте користувачі авто помітно більш гостро реагують на кількість доступних місць для паркування (для них ця проблема виходить на умовне друге місце після заторів).
9. 17% респондентів назвали принаймні 1 фактор, який би стимулював їх частіше користуватися велосипедом для добирання до м. Львова. Переважно такі респонденти говорили про наявну безпечну велосипедну інфраструктуру.
10. Респонденти доволі прихильно ставляться до запровадження єдиного квитка – навіть якщо доведеться робити пересадку. Так, загалом серед усіх респондентів сусідніх громад 50.5% безумовно підтримують таку ініціативу, а 21% підтримають у разі, якщо сумарна вартість поїздки буде меншою.
Серед тих, хто вже зараз користується автобусом для добирання, 55% безумовно підтримують і 22% підтримали б, якби вартість була меншою.
ВІДВІДУВАННЯ МЕШКАНЦЯМИ ЛЬВІВСЬКОЇ ГРОМАДИ СУСІДНІХ ГРОМАД
1. Серед мешканців Львівської громади 24% відвідували сусідні громади принаймні раз у будні за останні 3 місяці, а 26% – принаймні раз у вихідні дні. Разом з цим, відвідування переважно нерегулярне / епізодичне. Так, у будні дні 2-3 рази на тиждень і частіше відвідують сусідні громади 7%, а кожні вихідні дні відвідують 9%.
2. Загалом 32% мешканців Львівської громади відвідували сусідні громади за останні 3 місяці, з них 9% регулярно відвідували (2-3 дні на тиждень і частіше). Ще 6% відвідували досить часто, хоча більше час до часу (1 день щотижня). 17% мешканців є епізодичними/нерегулярними відвідувачами.
3. Мешканці Львівської громади переважно добираються до сусідніх громад на авто: 38% в основному їздять як водії, ще 23% – як пасажири. Переважно добираються автобусом, що їде з автостанції чи залізничної станції – 22%, автобусом, який іде через місто із зупинками – 13%. Для більшості респондентів причина відвідування сусідніх громад – відвідування родичів (54%). Інші топ-причини: власне дозвілля (33%), робота (31%), відпочинок на дачі/у заміському будинку (23%).
4. 60.5% мешканців Львівської громади назвали принаймні 1 проблемний аспект функціонування громадського транспорту для добирання до сусідніх громад. Серед тих, хто переважно користується автобусами, показник 83%, а серед тих, хто переважно їздить на авто – 48%. Загалом основні проблеми: технічний стан, кількість рейсів, вартість проїзду, комфорт у салоні, надійність сполучення, наповнення пасажирами салону і тривалість поїздки. За словами самих людей, які переважно їздять на автобусі, топ-3 проблеми: кількість рейсів, технічний стан та вартість. А за словами тих, хто переважно їздить на авто, найбільш актуальні проблеми – технічний стан, комфорт і кількість рейсів.
5. 73% мешканців Львівської громади можуть назвати принаймні один фактор, який би стимулював їх частіше користуватися громадським транспортом.
Серед нинішніх користувачів автобусів показник – 80%, серед тих, хто переважно їздить на авто – 70%. Загалом основні фактори: оновлення рухомого складу, впровадження єдиного квитка, зменшення інтервалів, подовження часу роботи, ріст витрат на пальне. Для тих, хто переважно їздить на автобусі, топ-причини: це оновлення рухомого складу і впровадження єдиного квитка. А ті, хто переважно їздять на авто, найперше говорять про оновлення рухомого складу. А от друге місце «ділять» впровадження єдиного квитка і ріст витрат на пальне.
6. Про проблеми добирання до сусідніх громад особистим автомобільним транспортом говорять 66% респондентів. Серед тих, то переважно добирається на авто, принаймні певні проблеми назвали 85%, серед тих, хто переважно добирається на автобусах – 35.5%. Найчастіше (з великим відривом) респонденти говорили про затори на в’їздах/виїздах з міста. Далі йдуть такі проблеми як стан дорожнього покриття, витрати на паливо, передбачуваність часу в дорозі по місту і в дорозі;
7. 39% респондентів назвали принаймні 1 фактор, який би стимулював їх частіше користуватися велосипедом для добирання до сусідніх громад.
Переважно такі респонденти говорили про наявну безпечну велосипедну інфраструктуру.
8. Респонденти скоріше прихильно ставляться до запровадження єдиного квитка і якщо доведеться робити пересадку. Загалом серед усіх респондентів
39% безумовно підтримують таку ініціативу, а 28% підтримають у разі, якщо сумарна вартість поїздки буде меншою. Серед тих, хто вже зараз користується автобусом для добирання, 41% безумовно підтримують і 42% підтримали б, якби вартість була меншою.
БІЛЬШ ДЕТАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ соціологічного дослідження буде оприлюднено на сайті Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні».
ДОДАТКОВО
Триває розробка Стратегії Львівської агломерації. Усе почали наприкінці осені минулого року, коли було прийняте відповідне розпорядження начальника Львівської обласної військової адміністрації Максима Козицького. 17 громад включно з Львівською зголосились прийняти участь у такій спільній роботі. Це переважно громади, які межують зі Львовом або тісно пов’язані з ним економічними та соціокультурними зв’язками і розташовані на відстані до 30 км від обласного центра.
Нещодавно до них доєдналась ще одна, Бібрська; А у дослідженні додатково вивчили також і Новояворівську громаду. Уже відбулись засідання робочих груп за участі представників громад і за підтримки фахівців програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні».
Громадську думку в лютому – березні 2023 року вивчав Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) на замовлення Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні».
Польовий етап дослідження тривав з 11 лютого до 24 березні 2023 року. Загалом в рамках дослідження було проведено 3016 інтерв’ю з респондентами та респондентками, зокрема 752 інтерв’ю були проведені у Львівській громаді, 2264 – в інших 18 громадах (124-129 залежно від громади). Опитування проводилося методом особистих інтерв’ю з респондентами в домогосподарствах, де вони проживають.