Верховна Рада 17 липня прийняла постанову «Про утворення та ліквідацію районів» (проєкт № 3650). Постанова передбачає ліквідацію 490 чинних районів на території України і створення замість них 136 нових. Вибори депутатів районних рад ліквідованих районів не проводяться. У постанові йдеться, що ліквідацію та утворення районів на території Криму і ОРДЛО проведуть після повернення цих територій під загальну юрисдикцію України. Про це пише “Четверта студія” з посиланням на “Високий замок”.
Поставнову прийняли попри протести громадян, які приїздили під Верховну Раду з проханням не ліквідовувати райони. Однак монобільшість зробила свою справу: за документ проголосували 238 нардепів, з них «Слуга народу» дала 213 голосів, група «Довіра» — 11 голосів, група «За майбутнє» — 8, позафракційні — 6. Не дали жодного голосу «Європейська Солідарність», ОПЗЖ, «Батьківщина» і «Голос».
Таким чином на завершення адміністративно-територіальної реформи парламентська монобільшість і «співтовариші» піднесли українцям несподіваний «подаруночок».
Адже прийнятий законопроєкт багато у чому суперечить тому напряму реформи, яким Україна йшла усі останні роки. Досі реформа передбачала ліквідацію ланки районів як непотрібної інституції. Але «зеленій владі» ці райони для чогось знадобилися…
На Львівщині буде створено сім районів замість колишніх двадцяти: Дрогобицький, Золочівський, Львівський, Самбірський, Стрийський, Червоноградський та Яворівський.
Що постанова про ліквідацію старих і створення нових районів означає для пересічних українців? Що для нас зміниться? Яким чином відбуватиметься фінансування нових районів, як там проводитимуть вибори? Наразі ці запитання залишаються риторичними, оскільки відповідей на них влада так і не дала.
«Звичайно, Україні потрібна адміністративно-територіальна реформа, — прокоментував ситуацію для «ВЗ» народний депутат від фракції «Європейська Солідарність» Олег Синютка. — Україні потрібне завершення децентралізації. Там, де громада взяла у свої руки повноваження, отримала відповідні кошти, життя для людей суттєво покращилося. Але те, як робить реформу нинішня влада, є великою небезпекою для самої суті децентралізації. Влада ділить громади без участі самих людей. Можновладці відібрали повноваження з винесення цих рішень від обласних рад, перенесли їх у київські кабінети і там, у середовищі чиновників, визначають, як жити людям. Ситуація з прийняттям рішення про райони — ще страшніша. Рішення про створення нових районів приймають, не визначивши, які будуть повноваження у цих районах, якими фінансовими ресурсами вони розпоряджатимуться, яких людей треба обирати до органів влади, які визначатимуть життя у цих районах. Не визначивши, чим будуть займатися райони, творити нові адміністративно-територіальні утворення — дуже небезпечно. Велика помилка у тому, що спочатку приймали дату виборів, потім рішення, за яким законом їх проводити. А тепер вирішують, на яких територіях вибори мають відбутися. Все перевернули з ніг на голову. Треба було спочатку визначити територію, потім прийняти закон, а потім визначити дату виборів.
Ніхто — від голови ОТГ і до керівника області — не знає, які можливості, повноваження і розподіл обов’язків будуть у кожної гілки влади. Не можна впевнено сказати, які повноваження будуть у районних рад, яка буде відповідальність за формування системи охорони здоров’я, хто керуватиме системою освіти, які будуть фінансові ресурси в ОТГ, а які у районах”.
Регіональний консультант з юридичних питань Офісу реформ Львівського регіонального відділення Асоціації міст України Віталій Корецький стоїть біля витоків децентралізації на Львівщині.
«Коли починалася реформа децентралізації, коли ми проєктували майбутні об’єднані територіальні громади, у нас було чітко прописано всі повноваження, які передаються на рівень громади, всі фінансові ресурси, завдяки яким забезпечується наповнення бюджетів, — розповів у розмові з журналістом „ВЗ“ пан Віталій. — Відповідно кожен при створенні ОТГ розумів відповідальність, яка покладається на неї. А постанова про створення районів вносить такий собі правовий нігілізм. Ми не розуміємо, які повноваження будуть у майбутніх депутатів чи голів райрад, не розуміємо, як будуть фінансуватися райради, які обов’язки і повноваження — на плечах району. Тому говорити про якусь економічну чи фінансову спроможність майбутніх районів дуже складно. У цьому документі чітко нічого не прописано. Пригадаємо процес формування ОТГ, формування перспективного плану Львівщини. Там все регламентували методикою формування спроможних громад. Весь процес був проведений дуже якісно. І той останній перспективний план Львівської області має хороше економічне підґрунтя. Хоча ЛОДА і не дотримала певних положень методики формування спроможних громад, не дослухалася до думки окремих територій — люди там почуваються непочутими. Але сам принцип правильний — було громадське обговорення, громади висловили свою думку. У процесі ж районування обговорення з громадськістю не відбувалося. Те, що напрацювала міжрегіональна група при ЛОДА, було подано на затвердження — спочатку Кабміну, а потім парламенту. І тепер 90% мешканців не розуміють, про що йдеться».
Якщо у нас буде Львівський район, то буде і Львівська районна рада?
Так. Маємо у реєстраційному повідомленні виборцю писати повну назву адміністративно-територіального органу: «Вулиця Винниченка, 12, Львівського району міста Львова Львівської області». На пів сторінки буде такий штамп…
Попри всю критику опонентів, у партії «Слуга народу» пишаються своїм законотворчим дитям. «Ми зробили дуже важку працю, яка дасть багато передумов до економічного зростання нашої країни, — каже „ВЗ“ народний депутат від Львівщини Ростислав Тістик (фракція „Слуга народу“). — По-перше, відбудеться значне скорочення державного апарату. По-друге, приймаючи цю постанову, ми надаємо законодавчу платформу для проведення чергових місцевих виборів 25 жовтня. Процес децентралізації практично завершується, і щиро хочеться, щоб це була одна з кращих реформ, яку нам вдалося підтримати».
«Якщо брати видатки, які йдуть на райони, то це 6,2 мільярда грн у цілому по Україні, — каже народний депутат від фракції „Слуга народу“, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталій Безгін. — Тобто економія за оптимізації районів може становити близько 4,5 млрд грн. Але ми не женемося за цифрами. Ми скорочуємо апарат. Той, що залишається, має працювати більш фахово. Відповідно було б логічно попрацювати над змінами до бюджету, щоб зарплати держслужбовців, які залишаться, були збільшені до ринкових умов».
Чи правильно було робити таку реформу за неповні чотири місяці до проведення місцевих виборів?
Для того, щоб уникнути хаосу. Вже утворені громади, це більш ніж сто громад — громади- райони. Якщо б ми залишили ці 490 районів, у нас би обиралося 490 райрад, то фактично у більш ніж 20% випадків на одному рівні, на одній території, було б закріплено два виборні органи, які б постійно конфліктували між собою, що точно не сприяє розвитку місцевого самоврядування. Тому ці кроки необхідно було робити зараз, до виборів.
Ця постанова — складова реформи децентралізації у контексті адмінтерустрою. Це та річ, до якої йшли шість років. Останнє районування і адмінтерустрій нашої території відбувалися у 1964 році. Якщо хочемо жити у районуванні 1964 року, то, напевно, можна було залишити 490 районів. Але треба рухатися вперед.
Внаслідок скорочень звільниться багато людей. Що з ними буде?
У нас вся країна покривається громадами — відповідно, там є страшенний кадровий дефіцит. І всі, хто спроможний і активний, а не просто просиджував штанці, спокійно працевлаштуються у громади і будуть там демонструвати свою ефективність — на ланці, де є більше грошей і більше можливостей.
Опозиція закидає, що ви прийняли цю постанову, але не виписали ні повноважень, ні фінансування…
Це не зовсім коректно звучить. Постанова реєструвалася разом з двома іншими актами. Щодо грошового розподілу, то це законопроєкт № 3614, який у бюджетному комітеті був підтриманий одностайно і вже пройшов перше читання та набрав конституційну більшість голосів. Щодо розмежування повноважень, воно присутнє в урядовому законопроєкті № 3651. Щоправда, думаю, ми його будемо суттєво переписувати.
До якого часу працюватимуть скорочені адміністративно-територіальні одиниці на місцях?
Районні ради працюють до набуття чинності новими райрадами. Райдержадміністрації у такому форматі працюють до кінця року, тому що у них розписані підзвітні кошти.
Один з ліквідованих районів на Львівщині — Старосамбірський. «На папері» він уже фактично не існує. Старосамбірський і Турківський відтепер об’єднані із Самбірським районом, і вся ця «агломерація» має назву «Самбірський район». Але фізично Старосамбірська районна рада працюватиме до місцевих виборів, які мають відбутися 25 жовтня. Про це «ВЗ» розповіла голова Старосамбірської райради Тетяна Терлецька.
«Для мене укрупнення районів — повна нісенітниця. Приймати таке рішення, не виписавши жодних повноважень, — нонсенс, — обурюється Тетяна Терлецька, — Як мають функціонувати заклади, які не будуть входити в ОТГ? Наприклад, Старосамбірська центральна районна лікарня. Вона в ОТГ входити не буде. Державна субвенція на неї йде з держави, але є багато видатків на лікарню, які мали би покриватися з місцевих бюджетів. Чи буде вигідно Самбірському району підтримувати ще й Старосамбірську ЦРЛ? І багато є інших таких структур, наприклад, структури соцзахисту населення. За рахунок чого будуть функціонувати хоспіси Старосамбірського району?
У Старосамбірській райраді є 22 штатні працівники, з них посадових осіб 13, решта — необхідний обслуговуючий персонал нашого адмінбудинку і прилеглої території — сторожі, прибиральниці. Що буде після виборів? Усім адміністраціям, які будуть ліквідовані, «згори» довели, що всі звільнені люди мають бути працевлаштовані в ОТГ. Це смішно звучить… Де бачу своє майбутнє? Я є членом Народного руху України. Якщо партія вважатиме за необхідне бачити мене кандидатом, там і буду. Я — член команди.
“Реформа децентралізації, яка відбувалася останні п’ять років, буде завершена. Після виборів буде надано перехідний період для формування нових адміністрацій, які з часом мають бути перетворені у префектури. Закону про префектури ще наразі немає. Чекаємо. Щодо людей, які працювали у цих двадцяти районах. Фахівці знайдуть нову роботу. На Львівщині створяться нові 73 ОТГ. Там потрібні будуть спеціалісти. Це можливість для нових ОТГ забрати кращих спеціалістів з районних відділів, адміністрацій і мати професійних людей”, – зазначив у коментарі “ВЗ” голова Львівської ОДА Максим Козицький.
Це може бути черговий вкид ворога, щоб посіяти паніку