Подробиці
2024 рік став для Львівської національної опери багатим на вагомі події, прем’єри, попри те, що це вже третій рік поспіль, що відбувся в умовах
повномасштабного вторгнення російських військ в Україну.
Про це пише Четверта студія з посиланням на Львівську оперу.
Впродовж цього часу театр не припиняє свою роботу, даруючи глядачам розраду та співпереживання, а також важливу й цінну можливість
відпочити емоційно, поповнити свої сили, щоб справлятися із складним щоденням.
Впродовж сезону колективу Львівської опери вдалося презентувати одразу декілька знакових вистав оперного та балетного репертуару, значно
розширити географію гастролей та здобути визнання міжнародної мистецької спільноти, потрапивши на шпальти найвідоміших міжнародних
видань.
Про низку прем’єр, мистецьких ініціатив, культурних інновацій, міжнародну співпрацю – далі:
1. Гастрольні поїздки оперної та балетної труп театру: Тайвань, Фінляндія, Естонія, Болгарія та Польща
Балетне мистецтво об’єднує континенти! У сезоні 2023/24 балетна трупа
Львівської національної опери завершила успішні гастролі Тайванем, Фінляндією, Естонією та Болгарією.
Впродовж січня 2024 року балетна трупа Львівської національної опери вперше гастролювала Тайванем – країною, яка хоч і далека за культурою та
традиціями, відмінна за своєю історією, втім дуже близька Україні за духом.
Гастролі тривали три тижні та охопили дев’ять виступів у найбільших містах Тайваню з населенням понад 2 мільйони осіб: столицю – Тайбей, а
також Гаосюн і Тайчжун. Виступала балетна трупа Львівської національної опери із одним з найвідоміших зразків класичного репертуару – балетом «Жізель» Адольфа Адана. Його сюжет розповідає про щиру історію кохання, сповнену пристрасті, зради, містики та милосердя.
Впродовж трьох тижнів, з 8 до 22 лютого, балетна трупа Львівської національної опери виступала на найвизначніших сценах Естонії та
Фінляндії.
Це були перші зустрічі із публікою обох країн, якій артисти балету презентували колоритний та запальний балет «Дон Кіхот» Л. Мінкуса у
постановці Львівської національної опери. Географія туру охопила найбільші та найвизначніші сцени аж чотирнадцяти міст!
У червні артисти балету театру виступили у містах Болгарії, також презентуючи місцевій публіці балет «Дон Кіхот» Л. Мінкуса.
У серпні оперна трупа театру виступила у містах Польщі, зокрема 16 серпня Львівська національна опера представила одну зі своїх найновіших
і найпопулярніших постановок – оперу «Турандот» Джакомо Пуччіні – на 57. Фестивалі ім. Яна Кепури у місті Криниця-Здруй, а 24 серпня солісти
театру під орудою музичного керівника Львівської опери Івана Чередніченка взяли участь в урочистому концерті з нагоди відкриття
фестивалю імені Богуслава Качинського (м. Бяла Подляска).
2. Другий всеукраїнський фестиваль камерної музики «Дзеркало»
Впродовж 9-19 травня у Дзеркальній залі Львівської опери вже вдруге відбувся Всеукраїнський фестиваль камерної музики «Дзеркало». Цьогоріч
фестиваль мав підназву «Ілюмінації». Завдяки підтримці міжнародних партнерів, фестиваль знову запросив різноманітні музичні колективи з Києва, Луганська та Львова, а також здійснив міжнародне висвітлення подій за їхньої участі – онлайн-концерти у режимі реального часу.
Особливістю кожної з девʼяти програм Фестивалю стало виконання новітньої української музики. На головних оркестрових подіях —
Відкритті (9 травня) та Закритті фестивалю (19 травня) можна було почути твір нашого сучасника Олександра Родіна, і відповідно музику
шістдесятників та їхніх молодших сучасників Валентина Сильвестрова, Ганни Гаврилець, Віталія Губаренка, Юрія Шевченка, Олександра
Козаренка, Володимира Зубицького та Золтана Алмаші.
Крім цього, 15 травня Академічний симфонічний оркестр Луганської обласної філармонії виконав музику Святослава Луньова, Олега Безбородька, Євгена Петриченка, Богдани Фроляк. Також серед центральних акцентів Фестивалю – знаменита музика Бориса Лятошинського та Євгена Станковича.
3. Вперше в історії: опера «Украдене щастя» Ю. Мейтуса під орудою іноземної диригентки Кері-Лінн Вілсон 26 травня у Львівській національній опері відбулася справді історична подія: одна з найвідоміших українських опер – «Украдене щастя» Юлія Мейтуса – вперше звучала під батутою Кері-Лінн Вілсон – канадської диригентки українського походження. Саме під її орудою у 2022 та 2023 роках відбувся світовий тур «Ukrainian Freedom Orchestra» / «Українського
оркестру свободи», під час якого українські музиканти виступили у найбільших містах Європи та Америки.
Написана на замовлення Львівської національної опери, ще із дня прем’єри у 1960 році, «Украдене щастя» стало одним з найбільш
виконуваних оперних зразків ХХ століття та має неабияку популярність серед публіки.
«Украдене щастя» – неповторний зразок лірико-психологічної драми. Написана опера на лібрето Максима Рильського за однойменною п’єсою
Івана Франка. Як першоджерело, відомий твір Франка був обраний не випадково, адже ім’я українського поета на той час увінчувало назву
Львівського академічного театру опери та балету, для якого і була написана опера Мейтуса.
4. Вперше в Україні: прем’єра опери «Діалоги кармеліток» Ф. Пуленка
Віра, жертовність та відданість своїм переконанням навіть у найтемніші часи… На завершення сезону, 15 та 16 червня Львівська національна
опера представила унікальну подію – прем’єру опери «Діалоги кармеліток» французького композитора Франсіса Пуленка, яка є одним з
найбільш популярних та найбільш відомих зразків цього жанру ХХ століття.
Нова постановка театру стала справді історичною, адже «Діалоги кармеліток» прозвучали вперше не лише у Львові, а й на українській
оперній сцені загалом.
Історія про молоду аристократку Бланш, яка, переживаючи складні події та обставини у часи Французької революції, перемагає власні страхи, сумніви
та безпорадність, постала у режисерській візії Василя Вовкуна.
Неокласична музика Франсіса Пуленка прозвучала під орудою музичного керівника театру та диригента-постановника вистави Івана Чередніченка.
Також серед постановників вистави були знані українські митці:
хормейстер-постановник – Вадим Яценко, художник-постановник – Микола Молчан, художниця костюмів – Оксана Караванська, художник
світла – Олександр Мезенцев.
5. Відкриття нового сценічного майданчика “Львів Опера: Малярка”
Експерименти, новаторські ідеї, виклики та провокації – усе, що робить сучасну оперу живою й актуальною.
Справжньою подією року та визначною в історії театру стало відкриття нового сценічного простору “Львів Опера: Малярка”. Унікальна
мистецька локація розташовується неподалік головної будівлі театру – у художньо-виробничих майстернях на вул. Куліша, 6а.
Відтепер місце, що було свідком творення опер та балетів театру впродовж майже 125-ти років, зустрічає гостей. Новий мистецький простір
розташований у залі імені Євгена Лисика, одного з провідних сценографів в історії Львівської національної опери, який впродовж багатьох
десятиліть реалізовував там свої найсміливіші творчі ідеї.
Нова сцена стане важливою частиною творчої програми “Український прорив” Василя Вовкуна, що має на меті не лише розширити межі
українського оперного мистецтва, а й інтегрувати його у європейський культурний контекст. На важливості відкриття нового сценічного простору
наголошує генеральний директор-художній керівник театру Василь Вовкун: «Сучасне мистецтво твориться поза межами канонів:
стилістичних, образних, виконавських. Львівська національна опера через “Український прорив” шукає власний привілей творити та презентувати
своє мистецтво на засадах вільного вибору й унікальності індивідуального авторського бачення. Таким чином множинність образних оперних та
хореографічних інтерпретацій актуалізує мистецький процес сучасної України».
6. Прем’єра камерної опери “Русалонька” Ясухіро Касаматсу
3 листопада новий сценічний простір Львівської опери відкрився прем’єрою камерної опери “Русалонька” Ясухіро Касаматсу, що стала
першою японською оперою, поставленою в Україні. В основі “Русалоньки” – відома усім з дитинства казка Ганса Крістіана
Андерсена. У постановці Львівської національної опери ця історія про кохання, самопожертву та силу мрії переносить усіх у сучасність, а
мінімалістична сценографія та костюми, видовищна відеопроєкція і світлові ефекти занурюють в атмосферу улюбленої історії дитинства та
допомагають віднайти у ній нові, зовсім не дитячі, незбагненні досі філософські сенси.
“Русалонька” – це історія про щирість і силу прагнень, навіть якщо вони марні. Найголовніше – не припиняти намагань, адже людська краса
зокрема полягає у готовності йти до своєї мрії до останнього. Саме тому я хотів би поділитися цією історією з моїми улюбленими українськими
глядачами”, – розповідає про оперу її автор, композитор Ясухіро Касаматсу.
7. Прем’єра оперети “Летюча миша” Й. Штрауса
Феєрверк емоцій, святкова плутанина та музика, що захоплює у вир подій з перших нот! 13 грудня улюблена оперета “короля вальсів” Йоганна
Штрауса вперше постала на сцені Львівської національної опери в оригінальній редакції композитора.
“Летюча миша” є однією з найпопулярніших оперет та вже понад сто років захоплює слухачів у всьому світі завдяки своїй яскравій та надзвичайно
красивій музиці, у якій поєдналися легкість, елегантність і запальні ритми.
Сюжет оперети сповнений гумору, інтриг і несподіваних поворотів.
Оперета, що стала символом різдвяно-новорічних свят та кульмінацією епохи класичної віденської оперети, постала на сцені Львівської опери у
зовсім новому прочитанні режисерки Галини Воловецької та диригента-постановника Мирона Юсиповича.
Атмосфера віденських балів початку минулого століття втілилася у блискучій сценографії Тадея Риндзака, та елегантних костюмах Жанни
Малецької, що відтворять неймовірно красиву моду стилю ар-деко.
Художником світла нової постановки “Летючої миші” став Олександр Мезенцев. Автором адаптованого лібрето українською став Дмитро
Тодорюк.
8. Львівська національна опера на шпальтах престижних міжнародних видань
Впродовж 2024 року постановки та діяльність Львівської національної опери неодноразово висвітлювались на шпальтах всесвітньо відомих
видань, серед яких Opera Magazine, The Guardian, Opera Now, The Financial Times.
Зокрема, вперше в історії українського оперного театру вистава Львівської національної опери «Украдене щастя» Ю. Мейтуса на перших шпальтах та
обкладинці престижного британського видання «Opera Magazine»!
26 травня відомий музикознавець, критик та головний редактор Opera Magazine Джон Еллісон відвідав оперу «Украдене щастя» за участі знаної
диригентки зі світовим ім’ям Кері-Лінн Вілсон. Своїми враженнями фахівець поділився у розлогій рецензії: «…Попри очевидні
зміни…прекрасний Львівський оперний театр, як ніколи раніше, є місцем, куди глядачі йдуть, щоб радіти життю».
Львівська національна опера потрапила також і на сторінки престижного світового видання «The Financial Times». Журналістка Олівія Джіоветті у
розгорнутому матеріалі розповіла читачам про діяльність театру під час війни, підготовку до премʼєри опери «Діалоги кармеліток» Ф. Пуленка та
поділилася враженнями від переглянутих у театрі вистав: «Набукко»
Дж.Верді та «Украдене щастя» Ю. Мейтуса.
Також про прем’єру опери Франсіса Пуленка «Діалоги кармеліток» одне із найвідоміших британських видань про оперне мистецтво «Opera
Magazine» опублікувало рецензію українського музикознавця Юрія Чекана.
«Постановка залишила відчуття позачасової монументальності. Це відчуття лише закріпилось конфігурацією останньої багатофігурної
композиції-скульптури: Христос, що повернувся ликом до нас, і клин мучениць, які не зрадили своїх ідеалів… Молитва – це обовʼязок.
Мучеництво – нагорода», – йдеться у матеріалі.
У 2025 році Львівська національна опера відзначатиме своє 125-ліття. У ювілейний час театр планує представити публіці чимало масштабних
проєктів та прем’єр, серед яких балет «Солярис» О. Родіна, опера «Золотий обруч» Б. Лятошинського (за сприяння Lyatoshynskyy
Foundation), дитяча програма, опера «Мазепа» О. Родіна.
Також готуються до друку видання про історію та архітектуру Львівської національної опери.
Коментарі
Позначки: Львівський оперний театр