Розмова з Левом Закопцем, директором Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької
“Симфонічні ранки” у Львівській філармонії – один із небагатьох проектів у Європі, який дозволяє безкоштовно, лише завдяки наполегливій праці і таланту юного митця, отримати творчий досвід на професійній сцені разом із знаковим оркестром України “Віртуози Львова”. Упродовж року відбувається цілий цикл концертів, де кожен охочий може проявити себе. Та щоб мати можливість вийти на одну сцену із знаковими музикантами, слід пройти неабияку підготовку і звичайно ж конкурс, прослуховування.
Про виховання творчої молоді, розвиток їх таланту, мотивацію, та проект, який сприяє цьому спілкуємося із директором Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької Левом Закопцем.
– Проект «Симфонічні ранки» існує вже не один десяток років. Яка мета його створення, хто його започаткував?
– Проект започатковано у 60-х роках минулого століття у співпраці з Львівською філармонією. “Симфонічні ранки” зініціював колишній директор нашої школи, педагог класу віолончелі Олександр Дмитрович Тищенко.
Метою проекту є виступ кращих учнів школи у супроводі професійного оркестру. До того ж, співпраця з симфонічним оркестром Львівської філармонії була і є дуже плідною, адже після закінчення музичного навчання (зокрема, вже Академії) багато учнів – виконавців поповнюють склад оркестру.
Наша школа була і є єдиною, яка мала і має можливість співпраці з професійним Львівським симфонічним оркестром. Багато відомих музикантів, які працюють в різних куточках світу, пройшли своєрідні випробування, граючи на “Симфонічних ранках”.
Молоді виконавці грали під егідою відомих львівських дириґентів – Д. Пелехатого, М. Колесси, І. Паїна, Р. Филипчука, Ю. Луціва, І. Юзюка та інших. А це було і є для дітей-виконавців надзвичайною школою випробування, яке приносило і приносить величезні позитивні результати в розвитку музичної особистості.
– Зараз спеціалізована школа, яку Ви очолюєте, співпрацює із Академічним камерним оркестром “Віртуози Львова”. Чому саме цей оркестр?
– Упродовж навчального року відбуваються виступи у супроводі різних оркестрів, але з Львівським Академічним камерним оркестром “Віртуози Львова” під егідою С.І. Бурка школу поєднує давня співпраця. І вона дає можливість нашим учням виконувати “камерні твори”, окрім творів великої форми, з великим симфонічним оркестром.
Узагалі, оркестранти “Віртуозів Львова” дуже опікують виконавців нашої школи, ставляться до них “по-батьківськи”, бажаючи їм успіху під час концерту і в майбутньому.
– “Симфонічні ранки” – це свого роду “chalange” для ваших учнів, адже аби взяти участь в проекті потрібно пройти прослуховування. Як це відбувається, за якими критеріями?
– Звичайно, охочих вийти на філармонійну сцену маємо достатньо… Тож конкурсний відбір є обов’язковим. Яскравість, переконливість та технічна підготовленість у грі – ось складові доброго виступу.
При цьому відбір дуже жорсткий”. У вересні, на початку нового навчального року, створюється своєрідний “проект” виступів на “Симфонічних ранках”. Завідувачі відділами, викладачі пропонують найкращих учнів для участі в цих концертах. Далі відбуваються переслуховування у відділах, обговорення, рекомендаціі. Та це ще не все, бо попереду переслуховування
“удожньою радою” школи – вона виносить остаточний вердикт. У випадку неготовності учня його можуть замінити іншим.
– Які програми готуєте з учнями на такого плану події, і яка кількість учасників зазвичай?
– Зазвичай у програмі твори Мендельсона, зокрема Концерт для скрипки з оркестром мі-мінор, Гріга (Концерт для фортепіано з оркестром ля-мінор), Шумана (Концерт для фортепіано з оркестром ля-мінор). А також твори Лисенка, Скорика, Моцарта, Бетховена, Чайковського, В’єтана, Паганіні та інших
Через те, що прагнемо показувати в подібних проектах твори великої форми, це дозволяє в одному концерті представити 3-5 учнів.
– Ваша школа має чи не найвищі показники серед спеціалізованих навчальних закладів такого спрямування. На Вашу думку, в чому полягає успіх?
– “Фанатизм” багатьох викладачів. Попри різні обставини, кожен з них “витягує” з учня все те краще, на що він здатний. І учні віддячують педагогу своєю грою, перемагаючи на багатьох конкурсах, фестивалях. Це і є тим успіхом, на якому тримається школа.
У систематичній, якісній щоденній роботі всіх ланок школи, і звичайно, за умови талантів (адже талант помножений на самовіддану працю) і буде успіх.
– Тепер трохи статистики. Важливим показником якості, продуктивності навчання для викладачів, шкіл є досягнення їх учнів. Якими здобутками увінчаний цей рік, та які роки загалом були “найурожайнішими”?
– Упродовж останніх років маємо велику кількість лауреатів. До прикладу, у 2016-2017 навчальному році – 71 лауреат міжнародних конкурсів та 40 лауреатів всеукраїнських конкурсів.
– Як укладена освітня програма у вашій школі, чому приділяєте найбільше уваги?
– У нашій школі від початку поєднувалось дві програми: загальноосвітня та музична. Звичайно, що саме музична складова зобов’язує залучати до навчального процесу велику кількість педагогів-музикантів, які підтримують молодих музикантів у їхній нелегкій дорозі до мистецьких вершин.
Отже, пріоритетом нашої уваги є музичне виховання. Перше місце відводимо спеціальності (фаху). Це – спеціальні відділи, а їх у нас декілька: фортепіано, скрипки, струнно-смичкових інструментів, народних інструментів, духових та ударних інструментів, вокалу; теоретичний, загальноосвітній відділ.
Крім спеціальності, велику роль у розвитку майбутніх музикантів відіграє цикл музично-теоретичних дисциплін – теорія музики, сольфеджіо, гармонія, музична література, народна творчість, аналіз музичних творів тощо.
Ну, і як у кожній середній школі, загальноосвітні дисципліни у нас представлені предметами гуманітарних і точних дисциплін (мова, література, математика, фізика, історія…). При цьому діти поєднують ніби 2 школи (музичну і загальноосвітню) в одному виховному процесі. Майстерність всіх викладачів – дати фахову і всебічно розвинену загальну освіту. І наші діти показують високі результати не тільки зі спеціальності (фаху), а успішно здають ЗНО.
–Які плани на рік прийдешній? Чи є поставлені цілі та чи є амбітні плани на співпрацю, конкурси, фестивалі в Україні та за кордоном?
– Перш за все, плануємо міжнародний конкурс молодих виконавців на дерев’ яних духових інструментах ім. В.Антоніва та ім. М. Закопця. Розвиватимемо співпрацю зі школою Талантів з міста Познань та міста Кельце (Польща). І традиційно наші діти братимуть участь у мистецьких проектах, які організовує Міністерство культури України.
– І приватне питання. Що значить для вас особисто Львівська середня спеціалізована школа ім. Соломії Крушельницької?
– Школа – це інтелектуальне музичне майбутнє України (і не тільки України, а всього світу). Багато учнів різного віку, ще навчаючись, гідно представляють школу у концертному житті Львова, всієї України та за її межами через участь у різноманітних всеукраїнських, міжнародних конкурсах, фестивалях.
Випускники нашої школи продовжують навчання у різноманітних музичних закладах України, Німеччини, Австрії, Англії, Швейцарії, Польщі, Канаді, США… Більшість з них працюють в Україні і за кордоном педагогами, солістами, оркестрантами. До прикладу, У цьому і сенс мого життя і всіх педагогів школи ім. С. Крушельницької.
Школа – це частинка життя кожного учня та педагога, який в ній навчається чи працює, це частинка душі і серця, які впродовж усього життя звучать яскравими звуками, збагачуючи наше життя.
Продовження розмови тут:
Ілюстрації із сайту Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату
ім. Соломії Крушельницької
Коментарі
Позначки: артисти, конкурс, концерт, музика, творчість, фестиваль