Як подолати освітні втрати у закладах загальної середньої освіти

Новини 10 Лютого, 2025 11

Подробиці

Тривалий період навчання в умовах порушеного освітнього процесу, беззаперечно, вплинув на якість отриманих знань здобувачів освіти.

Освітні втрати є викликом, який потребує спільних зусиль держави, освітянської спільноти та суспільства.

Державна служба якості освіти України надала консолідовані рекомендації щодо подолання освітніх втрат і забезпечення доступу до якісної освіти.

Про це повідомила Валентина Загрева, начальниця управління Державної служби якості освіти у Львівській області, пише Четверта студія.

«Пропозиції підготовлені за підсумками ІІ етапу загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану.

На основі зібраних даних і практичного досвіду сформульовано низку пропозицій (рекомендацій), щоб підтримувати якісну організацію освітнього процесу, адаптацію до нових викликів і підтримку здобувачів освіти та педагогів», – зазначила Валентина Загрева, начальниця управління Служби.

Державна служба якості освіти України рекомендує:

  • Органам державної влади:
  • визначити поняття «освітні втрати/розриви» на законодавчому рівні;
  • розробити стандартизований діагностичний інструментарій для оцінювання освітніх втрат;
  • забезпечити систематичне проведення загальнодержавного моніторингу результатів навчання;
  • продовжувати роботу з забезпечення здобувачів освіти сучасними цифровими засобами навчання;
  • передбачити фінансування вибіркових освітніх компонентів навчальних планів;
  • оновити нормативно-правову базу щодо поділу класу на групи при вивченні окремих предметів;
  • внести зміни до штатних нормативів закладів освіти;
  • виділити цільові субвенції для забезпечення безпеки в освітніх закладах;
  • розробити модулі підвищення кваліфікації вчителів щодо роботи з освітніми втратами;
  • адаптувати освітні програми для підготовки педагогічних кадрів;
  • збільшити кількість годин педагогічної практики для студентів;
  • регламентувати порядок «відпрацювання» випускниками педагогічних спеціальностей;
  • розробити програми підтримки для «молодих учителів».
  • Засновникам закладів освіти:
  • розробити стратегії розвитку освіти в громаді та передбачити фінансування їх втілення;
  • забезпечити ефективне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти;
  • створити умови для повернення учнів до очного навчання;
  • забезпечити заклади освіти сучасною комп’ютерною технікою та доступом до інтернету;
  • фінансувати на належному рівні підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • фінансувати варіативну складову навчальних планів;
  • забезпечити навчальні кабінети сучасним обладнанням відповідно до вимог державних стандартів;
  • облаштувати медіатеки як осередки інформаційного простору в кожному закладі;
  • створити ресурсні центри/хаби на базі закладів освіти для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу;
  • створити центр професійного розвитку педагогічних працівників у громаді;
  • фінансувати додаткові стимулювальні виплати педагогам;
  • створити системи підтримки вчителів у роботі з освітніми втратами;
  • забезпечити психологічну підтримку учасників освітнього процесу з особливими освітніми потребами;
  • сприяти підвищенню престижу вчительської професії, підтримці та соціальному захисту молодих спеціалістів;
  • розвивати заклади позашкільної освіти.
  • Закладам загальної середньої освіти:
  • забезпечувати неформальний підхід до розбудови внутрішньої системи забезпечення освіти, що передбачатиме, зокрема, проведення внутрішніх моніторингів результатів навчання учнів з усіх предметів інваріантної складової та їх аналіз;
  • гарантувати академічну свободу вчителям, що, зокрема, передбачає коригування календарно-тематичних планів відповідно до рівня підготовки учнів класу (ущільнення змісту та/або зміна послідовності вивчення окремих розділів/тем);
  • здійснювати гнучке планування освітнього процесу та розроблення власних освітніх програм;
  • впроваджувати в практику використання «нетипових» освітніх програм;
  • враховувати результати діагностики освітніх втрат при розподілі варіативної складової навчальних планів;
  • організовувати навчальні семінари для педагогічних працівників щодо використання сучасних технологій навчання, оцінювання результатів навчання учнів/учениць;
  • забезпечувати участь педагогічних працівників в експертній діяльності;
  • організовувати роботу пришкільних таборів (мовних, математичних, природничих тощо) та позаурочну діяльність учнів/учениць;
  • проводити стратегічні сесії з учителями та батьками учнів щодо підтримки дітей у навчанні;
  • надавати підтримку вчителям щодо професійного вдосконалення з питань кібербезпеки та використання педагогами/учнями технологій штучного інтелекту;
  • поширювати серед педагогічного колективу кращі практики з подолання освітніх втрат;
  • забезпечувати належним матеріально-технічним обладнанням, зокрема й в частині створення інформаційно-цифрового простору закладів освіти та формування інформаційно-комунікаційної компетентності учасників освітнього процесу;
  • підтримувати молодих спеціалістів, зокрема через наставництво;
  • проводити заходи щодо поліпшення ментального здоров’я учасників освітнього процесу;
  • створювати системи профорієнтації учнів/учениць.

Додатково:

Пропозиції та рекомендації за результатами ІІ етапу загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану.

Коментарі

Позначки: , ,