Думки експертів в області авіаційної безпеки
Що стало причиною авіакатастрофи в Тегерані, чи був український лайнер збитий помилково і безпечні польоти на “Боїнгах”?
Як пише «Четверта студія», DW поговорила про це з експертами в області авіаційної безпеки.
Іранська експертна комісія працює на місці аварії літака Boeing 737-800 “Міжнародних авіаліній України” поблизу Тегерана
Після забрав життя 176 осіб краху українського літака в Тегерані DW поговорила з двома експертами в області авіабезпеки про можливі причини катастрофи і її наслідки для міжнародної цивільної авіації.
Вже через кілька годин після аварії українського літака Boeing 737-800 влада Ірану заявила, що воно відбулося через загоряння двигуна лайнера, і виключили версію теракту, наполягаючи на тому, що “ніякий інший” причини аварії “Боїнга”, крім технічної, які не було.
У той же час в інтернеті з’явилися чутки, що літак “Міжнародних авіаліній України” (МАУ) могли помилково збити іранські сили ППО. Адже катастрофа сталася незабаром після того, як Іран завдав ракетних ударів по двох військових базах США в Іраку. З іншого боку, як пише німецька газета Süddeutsche Zeitung з посиланням на іранські ЗМІ, перед катастрофою пілоти не посилали сигналу про допомогу.
Вибух на борту українського “Боїнга”
Однак відомий австралійський експерт з авіації – головний редактор видання AirlineRatings.com Джефрі Томас в інтерв’ю DW виключив можливість знищення українського літака ракетою.
“Як ми знаємо, на борту було багато іранських громадян. Тому я впевнений в тому, що він не був мішенню, по якій навмисно або випадково був відкритий вогонь (з боку Ірану. – Ред.)”, – заявив експерт. “По всій видимості, це була технічна проблема”, – додав він.
З точки зору Томаса, в разі потрапляння ракети в український “Боїнг” літак рознесло б на частини. У той же час є любительський відеозапис, на якому видно, що лайнер загорівся після зльоту, каже Джефрі Томас. “На записі видно спалах, яка з’являється ще до того, як літак падає на землю, після чого відбувається потужний вибух, який, очевидно, і став причиною загибелі всіх, хто знаходиться на борту”, – коментує експерт.
Займання одного з двигунів Boeing 737-800
При цьому дані сайту для відстеження руху літаків Flightradar24 говорять про те, що ні траєкторія польоту, ні набір літаком узвишшя не свідчили про наявність будь-яких проблем, підкреслює Томас.
На даний момент на місці аварії українського “Боїнга” продовжує роботу комісія іранських експертів. За їхніми даними, один з двигунів лайнера був в повному порядку, в той час як інший мав сліди потужного спалаху, зазначає Томас. “Ми не знаємо, чому пілоти не змогли впоратися з вогнем. Після того як зв’язок з кокпітом перервалася, спілкування з ними стало неможливим”, – говорить експерт.
У той же час Тім ван Беверен (Tim van Beveren) – німецький фахівець в сфері авіаційної безпеки – підкреслив, що висновки про можливий зв’язок між катастрофою лайнера МАУ з конфліктом між США і Іраном робити поки передчасно.
“Імовірно, перша інформація про результати роботи експертної комісії з’явиться лише через кілька тижнів”, – говорить ван Беверен, порівнюючи розслідування причин катастрофи літака з “копіткою збирання пазла з тисячі шматочків, яке неможливо закінчити за пару годин”.
За його словами, на фотографіях уламків літака видно, що пошкодження двигуна мають внутрішній характер. “Це вказує на те, що в двигуні була проблема, яка могла стати критичною на такій важливій стадії польоту, як набір висоти”, – говорить Тім ван Беверен. Однак якщо іранська громадянська комісія розслідування причин авіакатастрофи прийде до висновку, що причиною аварії українського “Боїнга” могло бути зовнішній вплив, то справу передадуть до інших інстанцій, додає експерт.
Наскільки безпечні лайнери Boeing 737-800
За його словами, співробітники Boeing повинні будуть отримати можливість безперешкодно обстежувати місце аварії і уламки літака, незважаючи на конфлікт між Іраном і США, оскільки цього вимагає Міжнародна конвенція цивільної авіації Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO).
“Літаки Boeing не падають з неба один за іншим”, – говорить ван Беверен. Після аварії двох “Боїнгів” іншої моделі – 737 Max – в 2018-2019 роках в Індонезії та Ефіопії у виробника було багато проблем, проте зв’язок між катастрофами лайнерів 737 Max і сьогоднішньої авіакатастрофою в Ірані зовсім не очевидна, підкреслює експерт.
За його даними, модель Boeing 737-800 вважається дуже надійною і використовується в Німеччині багатьма авіакомпаніями.
З ним згоден і австралійський експерт Джефрі Томас. Лайнер Boeing 737-800 він називає “однією з найнадійніших на сьогоднішній день моделей, що використовуються в комерційній авіації”. За даними Томаса, сьогодні в світі літають понад 7000 літаків цього типу і вони мають “чудову статистику в області безпеки”.
Літаки Boeing 737-800 в авіапарку МАУ
Як повідомив в середу на прес-конференції глава авіакомпанії МАУ Євген Дихне, лайнер Boeing 737-800, що розбився в Ірані, експлуатувався з 2016 року і був одним з кращих в авіапарку компанії. За словами Дихне, тільки в понеділок борт пройшов необхідну технічну перевірку, в ході якої не було помічено ніяких проблем.
Результати цієї перевірки, як і всю передісторію техобслуговування і інспекцій літака Boeing 373-800, що розбився в Ірані, авіакомпанія МАУ тепер повинна передати для аналізу іранської комісії, яка проводить розслідування, пояснює ван Беверен. “На даний момент є інформація про те, що літак вилетів з аеропорту Тегерана з затримкою в одну годину. Однак що стало причиною цієї затримки, поки сказати не можна”, – відзначає експерт.
Міжнародні авіакомпанії відмовляються від польотів над Іраном і Іраком
Тим часом ряд міжнародних авіакомпаній, в тому числі німецька Lufthansa, після краху українського “Боїнга” в Ірані скасували рейси в Тегеран і іракське місто Ербіль, в якому знаходиться одна з двох з військових баз США, напередодні зазнали обстрілу іранськими ракетами
Раніше Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) заборонило всім зареєстрованим в Сполучених Штатах авіакомпаніям літати в повітряному просторі над Іраном, Іраком, а також Оманским і Перською затоками, попередивши про можливі помилки в ідентифікації цивільних літаків в регіоні конфлікту між США і Іраном.
“Напружена ситуація в регіоні відбивається, звичайно, і на цивільної авіації”, – коментує Тім ван Беверен, згадуючи при цьому історію малайзійського “Боїнга”, збитого в 2014 році в Україні.
“Польоти над регіонами, в якому ведуться військові дії, ніколи не були безпечними. Поки війна не була офіційно оголошена жодної зі сторін, але все-таки в ситуації, що склалася навряд чи можна порекомендувати (цивільним літакам. – Ред.) Влітати в це повітряне простір, – каже ван Беверен. – Адже ніколи не знаєш, що може піти не так “.
Коментарі
Позначки: Boeing 737-800, експерт, катастрофа, літак, МАУ, Тегеран