Статті

У церкві Львова проводять богослужіння мовою жестів

Недільні служби для нечуючих відправляють в одній із церков Львова.

Ця невелика церквиця та прилеглий до неї монастир притулилися серед старовинних будівель на самому початку історичного району Львова — Підзамча. Звідси — рукою подати до собору Марії Сніжної та інших сакральних споруд, котрі зведені сотні років тому. Проте від них храм відрізняється, насамперед, своєю архітектурою — його увінчує чотирикутна вежа із зубцями. А поміж ними і на них — віртуозно виліплені фігурки святих. Крім того, до стін храму примикають келії: їхня камʼяна, складна в плані, двоповерхова споруда зберегла прийоми будівництва та елементи ренесансної доби. За архівними даними, початково келії були збудовані з дерева одночасно з мурованою церквою. Нині це обитель сестер Святопокровського жіночого монастиря студійського уставу, якому належить і храм.

Про це – у публікації «Укрінформу».

Раз на тиждень, у неділю, тут відбувається незвична служба Божа — для спільноти нечуючих людей. Вона проходить із сурдоперекладом — мовою жестів.

Члени спільноти почали збиратися у храмі задовго до початку служби: щоб встигнути поспілкуватися. Приходять поодинці й сім`ями, з дітьми, які весело щебечуть. Вірні також жваво “перемовляються” між собою, очевидно, діляться новинами. При цьому у храмі зберігається тиша. Усі присутні знайомі між собою, адже збираються на “свою” недільну службу вже протягом восьми років. Спочатку вона проходила у храмі святого Михайла, що також належить студитам. Потім керівники Львівської архієпархії УГКЦ благословили спільноту на використання церкви Всіх святих: вона краще відповідає аудиторії і за розмірами, і за комфортністю. Це монастирський храм, тому тут менше руху, спокійніше.

Нарешті служки запалюють лампадки перед образами на іконостасі. Починається молебень. Священик і диякон проводять служіння двома мовами — звичайною і мовою жестів. Так само перекладають і спів служебниці.

А поза цим – все, як у звичайній християнській громаді — і сповідь, і причастя, і цілування образу Христа на вівтарі.

Після завершення служби отець Любомир, який її проводив, люб`язно погодився відповісти на кілька моїх питань.

– Отче, кому належить ініціатива проводити спеціальні служби для людей із вадами слуху?

– Церква опікується всіма. Але є серед нас люди, які потребують особливої опіки, зараз їх називають людьми з особливими потребами. Серед них – і нечуючі, і з вадами зору, і з неврологічними відхиленнями. Церква не може відвернутися від них, приймати тільки здорових. Ми всі є немічними. Власне таких церква кличе, горне до себе, служить їм, дає нагоду спастися кожній людині, незалежно від того, в якому вона стані — хвора чи здорова, чує чи ні, бачить чи не бачить. А в державі завжди були спільноти, які гуртувались довкола своєї біди. Серед нечуючих — і ті, хто народжувався з вадами слуху, і ті, хто через хворобу чи за інших обставин втратив його. І минулого і позаминулого століття церква опікувалася ними. Тепер на нашу долю випала така місія в цьому служінні. А все, що діється у церкві, — діється з благословення архієрея — єпископа. Він дає дозвіл священикові, а вже той виконує. І тут ми, з благословення архієрея, вже восьмий рік. А самій спільноті нечуючих пішов 13-й рік. Вона жива: вчиться на уроках з катехизації, ставить вистави, їздить на екскурсії в Карпати. Чудово вийшла вистава на хресну дорогу. Тепер готуємось до Різдва. Теж будуть і вертеп, і вистави.

За словами отця Любомира, на кожну недільну службу приходить 30-40 чоловік. Серед пастви є і чуючі віряни, які співчувають обділеним долею одновірцям і моляться разом із ними і за них.

– Це звичайні служіння, а що відбуваються у такій нетрадиційній формі, то донести Слово Боже потрібно до всіх. Ще один нюанс. За дозволом владики, священик під час служби повернений лицем не до вівтаря, як зазвичай, а до пастви. Щоб вірні могли побачити жести. Так проходить уся відправа, – розповідає отець Любомир.

– В Україні ще десь проводяться такі служби для спільнот з особливими потребами?

– Наскільки я знаю, є ще в церкві УГКЦ в Тернополі. За решту потрібно молитися нам всім, щоб були покликання у священників до місійного служіння серед таких людей. Це не просто. Для цього недостатньо знати мову жестів. Треба бути серед них. Треба бути одним із них, вникати у їхні обставини. Ці люди, зустрічаючись із якимось нерозуміння оточуючих, відмежовуються, ставляться до”чужих” насторожено. А коли бачать, що ти прийшов зі щирими прагненнями, хочеш бути їм товаришем — відкриваються, пускають тебе у свою спільноту, тоді вже мають довіру. Тому самих тільки жестів недостатньо. Треба розуміти, чим вони живуть, як живуть.

– І все-таки, як ви вивчали мову жестів?

– Ще потрібно вивчати, щоб вийти на професійний рівень. Є таке прагнення вдосконалюватися. А вивчав в Українському католицькому університеті, де були організовані спеціальні курси. І після того в жовтні 2011 розпочав перші служіння. Відтоді стараємось кожної неділі, кожного свята відправляти службу для нечуючих. Тепер уже, крім мене, її відправляє ще отець Михайло, є диякон.

– А як проходить сповідь, теж мовою жестів?

– Так.

– І ви розумієте все, що вам повіряють?

– Обов`язково мусиш розуміти. Це дуже тонка справа.

– Я спостерігала за сурдоперекладом і мені здалося, що молитовні жести, з яких він складається, красномовніші навіть за слова. Зокрема, у звертанні до Господа піднімають догори вказівний палець.

– Це не жест, це дактиль (абетка), який означає букву Г (Господь), сформовану вказівним і великим пальцями. Тільки у звичайній розмові нечуючих вона відображається опущеними донизу пальцями. А з поваги до Всевишнього — звернута догори. Взагалі нечуючі сприймають не сам жест, а те, як ви його подаєте, з якими емоціями. Вони і читають по губах.

Ще треба розуміти, що лексикон цих людей дуже обмежений — кілька тисяч слів. Тому, якщо ти правдиво переживаєш літургію, то обов’язково донесеш Слово Боже, і воно буде діяти у їхньому житті. Щоб донести живе Боже Слово, потрібно досконало володіти сурдоперекладом.

– А катехизація?

– Все, як у звичайних людей. Ми теж звичайні люди.

– Які ще спільноти з особливими потребами у нас обслуговуються?

– Витає таке бажання — налагодити спеціальні богослужіння для людей із вадами зору. Нечуючі моляться жестами, а сліпі — надзвичайно гарно співають.

Фото: “Укрінформ”

– Але для них ще немає окремих служб?

– Для цього потрібно організувати спільноту, зібрати її.

Отець Любомир поспішив на урок катехизації. А храм ненадовго спорожнів. Незабаром сюди прийдуть на свої моління сестри-служебниці. А поки під високими склепіннями, що бачили короля Яна ІІІ Собеського з дружиною, який часто відвідував тут свою тітку — абатису Дороту Данилович, архітектора Павла Римлянина, який брав участь у побудові храму і розробив план монастирського парку, що був зразком садово-паркової архітектури ренесансної доби, та інших визначних осіб, стало безлюдно і тихо. Нічим не прикрашені стіни і стеля дихали якимось особливим віковим спокоєм, що викликав бажання подякувати Господові за всі блага, якими він тебе наділив і за те, що не залишає без своєї опіки і ласки й тих, хто чогось позбавлений.

Відео: 5 канал

 

Коментарі

Ольга Корнієнко

Share
Published by
Ольга Корнієнко

Recent Posts

У Львові пʼять років не ремонтували аварійний міст

Ні депутати Львівської міської ради, ні чиновники Садового не піднімали це питання

17 години тому

Зимноводівська громада попрощалася із захисником

Не існує вищої цінності, ніж захист Батьківщини та свого народу

18 години тому