Зазвичай водії змінюють автомобілі кожні 3-5 років. Це означає, що процес покупки автомобіля відбувається два рази на кожні десять років або навіть частіше, і ризик бути ошуканим повторюється кожного разу.
Нещодавно платформа перевірки історії автомобіля carVertical спробувала з’ясувати, наскільки відрізняється рівень шахрайства з пробігом у різних країнах. Компанія провела дослідження, засноване на майже 900 тисяч перевірок історії автомобілів з 2021 року. Висновки зазначають широку кількість скручення одометра. Однак деякі інші результати можуть вас здивувати!
Судячи з даних, у Латвії найбільш поширене скручення одометра. У більш ніж 24 % автомобілів, перевірених на carVertical у цій конкретній країні, були змінені показання одометра. Ця разюча цифра говорить про те, що кожен четвертий покупець уживаних автомобілів у Латвії отримує автомобіль, що зазнав втручання шахраями.
Друге місце за найбільшою часткою шахрайства з пробігом займає Румунія. Кожен п’ятий уживаний автомобіль, або майже 20 відсотків автомобілів, перевірених на carVertical у Румунії, мали проблеми з пробігом.
В інших країнах Балтії справи не найкращі: Естонія є третьою країною з найбільшою часткою вживаних автомобілів із скрученим одометром, а Литва, відповідно, четвертою. Росія та Україна також входять до країн з вищим відсотком транспортних засобів із шахрайством із одометрами.
З іншого боку, ситуація в деяких країнах Центральної та Південної Європи виглядає набагато краще, але навіть на стабільніших ринках, як і раніше, багато автомобілів із скрученням одометрів. Кожен десятий уживаний автомобіль, перевірений на carVertical у Чехії, Словаччині, Словенії, Хорватії та Сербії, зазнав шахрайських модифікацій з пробігом. При цьому частка зареєстрованих автомобілів у Польщі та Угорщині досягла 12 та 14 відсотків відповідно.
Глава відділу комунікацій carVertical Матас Бузеліс зазначає, що проблеми з прозорістю в Європі щорічно коштують мільярди євро. Купуючи дешево, люди думають, що роблять вигідну покупку, але насправді якщо у автомобіля сумнівна історія, вони можуть зрештою витратити на ремонт набагато більше.
«Основними джерелами автомобілів для східноєвропейських ринків є Німеччина, Франція, Бельгія, Нідерланди та Італія. Транскордонні угоди з автомобілями є ризикованими, тому що саме тут часто підробляються показання пробігу. Скручення одометрів в автомобілях — це так званий невидимий злочин. Згідно з деякими дослідженнями, тільки в Європі він завдає економічних збитків у розмірі понад 9 мільярдів євро на рік», — пояснює пан Бузеліс.
Проблема в тому, що влада не може ефективно відстежувати злочинців, які скручують одометри, а ще є питання про закон, який описує покарання за такий злочин. Хоча деякі західноєвропейські країни відомі тим, що «одометровим» шахраям накладають великі штрафи або навіть ув’язнюють, зазвичай не вистачає ресурсів для вирішення таких проблем на нестабільних ринках, де автостоянки в середньому старіші.
2021 рік був непростим для автомобільної промисловості через кризу напівпровідників. Ніхто не хотів позбавлятися орендованої машини, тому що не було машини, на яку можна було б її замінити. Покупці старих автомобілів продовжують страждати, оскільки на ринку старих автомобілів відчувається помітна нестача автомобілів, що не зазнали модифікацій шахраїв.
Згідно з carVertical, 2022 рік турбуватиме нас тими ж проблемами до кінця року. Пан Бузеліс зазначає, наскільки важливо перевіряти історію при купівлі старого автомобіля. «Це правда, що з усіма збоями в ланцюжку постачання за останні кілька років стало дуже мало автомобілів без будь-яких проблем. Однак це не є вагомою причиною, щоб не перевірити автомобіль. Перевірка історії може відсіяти багато поширених видів шахрайства, з якими ви зіткнетеся на ринку, причому шахрайство з пробігом є одним із найпоширеніших».
Мало того, що автомобілі з викрученим одометром складніші та більш дорогі в технічному обслуговуванні, їх також може бути дуже важко продати за первинною ціною або навіть більш дешево. За словами автомобільного експерта, покупці часто переплачують за автомобілі з неправильними показаннями одометра до 25 відсотків. А зі зростанням прозорості ринку продавати такий автомобіль буде все важче.