Статті

Atlantic Council: Україна виривається з транспортної ізоляції

Транспортні сполучення зазвичай дають чітко зрозуміти, в якому напрямку суспільство рухається: фізично і ментально. Ще п’ять років тому всі українські дороги вели в Москву. А тепер вони ведуть на Захід.

Про це в статті для Atlantic Council пише Джеймс Брук.

Він звертає увагу, що минулого року українці частіше подорожували залізницею в Європу, ніж в Росію. І це вперше з 19-го століття, коли Російська імперія взагалі почала будувати залізницю. Завдяки запуску 20 нових залізничних напрямків на Захід, пасажиропотік між Україною і ЄС подвоївся. А в цей час кількість українців, які сідали на потяг в російські міста скоротилася на 15%.

На автомобільних дорогах Польща і Словаччина будують великі шосе, які будуть тягнутися аж до українських кордонів. Завершення робіт очікується на початку 2020-х років. Навіть без цих нових доріг в київському метро повно реклами, яка пропонує з’їздити з української столиці у Варшаву за приблизно 8 доларів. Три роки тому експерти в Москві сміялися, що Київ «вистрілив собі в ногу», коли скасував всі авіарейси з України в Росію. Але сьогодні країна переживає чи не найбільший авіаційний бум в Європі.

Автор пропонує розглянути для прикладу Харківський аеропорт. В часи СРСР він був збудований для авіарейсів у Москву і Ленінград. Через три роки після втрати всіх російських напрямків, Харків наростив майже рекордний мільйон пасажирів минулого року. І це в 20 разів більше, ніж станом на 2002-й. Замість російських міст ціле покоління російськомовних харків’ян тепер можуть сісти на літак LOT до Варшави, на рейс Wizz Air в Катовіце чи Вроцлав або на літак Ernest Airlines до Мілану чи Риму.

Зі сходу на захід українські аеропорти додають все нові рейси в Європу, виводячи Україну з історичної транспортної ізоляції. Минулого року пасажиропотік в Херсоні зріс на 42%, у Львові – на 48%, у Києві (аеропорт «Жуляни») – на 52%. За 2018 рік аеропорт імені Сікорського в столиці обслужив 2,8 мільйонів пасажирів. І це в 100 разів більше, ніж у 2010-му. В аеропорт «Бориспіль» зайшли 10 нових авіаліній, звідси відкрилися 25 нових напрямків. А кількість пасажирів на минулий рік зросла на 2 мільйони. Тепер аеропорт планує відкрити термінал F і вкласти гроші в розширення терміналу D.

Автор зауважує, що збільшення кількості авіаційних сполучень між Україною і країнами Європи сприяє тому, що з’явиться ціле покоління українців, які ніколи не були у Москві чи Санкт-Петербурзі. Для них проте будуть відкриті кав’ярні Кракова, пляжі Адріатичного моря і музеї на Півдні Франції.

Цієї весни, коли міста України зазеленіють, автор очікує, що спрацює й інший фактор. Поки українці будуть переживати через політику, європейці будуть вивчати рекламні листи на своїй електронній пошті про те, де б цікаво провести вихідні. Вони відкриють для себе нові місця в Україні, просочені історією, для відвідування яких не потрібна віза і які приваблюють низькими цінами. І все це на відстані 2-3 годин польоту з більшості міст в ЄС.

«В розпал зими мало хто в Києві розуміє наслідки економічних моделей дисконтних авіаліній. Один британський друг пробурчав мені нещодавно, що Київ стане місцем для холостяцьких вечірок», – пише автор, допускаючи, що все може статися і так. Але поки що в районі Золотих воріт він неодноразово бачив групи туристів, які слухають розповіді гідів про Ярослава Мудрого різними мовами.

Брук пригадує, як минулого жовтня разом із сином сів на літак в столицю Болгарії. Гуляючи вулицями Софії, вони рахували туристичні групи іноземців. «Що сталося? – запитав я одного з гідів-волонтерів. Він відповів: «Ryanair почав літати сюди в 2016 році». Сьогодні Ryanair літає в Софію з 23 міст ЄС. Що вони бачать? Наповнене історією місто з низьким рівнем злочинності і дешевими цінами, для відвідування якого не потрібна віза. Все вказує на те, що 2019-й стане роком, коли європейці відкриють для себе Україну», – йдеться в статті, яку опублікувало УНІАН.

Коментарі

Ольга Корнієнко

Share
Published by
Ольга Корнієнко

Recent Posts

Львів святкує День народження

Мер ще досі Садовий

11 години тому

Львівщина отримала 30 позашляховиків від британців

Цього разу близько 50 британців наважилися подолати багато кілометрів, аби особисто доправити цей транспорт

12 години тому