Новини

Як війна та пандемія вплинула на рівень матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу

Державна служба якості освіти України презентувала результати дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році.

Про це пише Четверта студія з посиланням на повідомлення прес-служби відомства.

Участь у дослідженні взяли 150 керівників закладів загальної середньої освіти, 6 532 вчителі, 10 899 батьків учнів/учениць початкової, базової та старшої школи, 4 324 учні/учениці (переважно десятикласниці)  з усіх областей України.

За словами Руслана Гурака, Голови Державної служби якості освіти України, пандемія, війна спричинили зміни в організації освітнього процесу та вплинули на загальну середню освіту.

 «Сьогодні ми бачимо, що війна призвела до втрат у результатах навчання учнів і, відповідно, – у якості освіти. Це дослідження нам допомогло виявити чинники цих втрат і виробити рекомендації щодо плану дій з боку держави, громади та безпосередньо школи, аби подолати ці втрати», – зазначив Руслан Гурак, очільник Служби.

Освітні втрати під час війни зумовили, зокрема, обмежений доступ до освітнього процесу, матеріально-технічне забезпечення учасників освітнього процесу, недостатня гнучність в організації освітнього процесу, втрати в навчальному часі, зміни у контингенті учнів і педагогів, динаміка результатів навчання учнів через зміну форму здобуття освіти, зміни у психологічному стані учасників освітнього процесу тощо.

У результаті повномасштабної війни росії проти України близько 800 тисяч школярів змінили форму здобуття освіти з денної на дистанційну (з 17 669 учнів у 2021 році до 772 909 у 2022) та сімейну (домашню) (з 4 695 до 64 409 учнів відповідно). Найбільше ці зміни стосуються Сходу та Півдня країни, звідки близько 40 % та 30 % учнів відповідно були вимушені виїхати за кордон чи в інші регіони країни.

З огляду на постійну загрозу безпеці учасників освітнього процесу, в першому півріччі 2022/2023 н.р. не вдалося відновити очне навчання у повному обсязі. Лише 15 % закладів освіти працювали очно, 33 % –дистанційно, 51 % – змішано, поєднуючи очне та дистанційне навчання. На Сході та Півдні України переважало дистанційне навчання, у Центрі та на Півночі – змішане, на Заході – змішане навчання у містах та очне у селах.

Результати анкетування вчителів показують, що за останній рік зросла частка вчителів у селах, які забезпечені робочим комп’ютером – з 64 % до 71 %, у містах приріст менший – з 73 % до 76 %.

В умовах зміни режиму роботи закладу освіти 25 % педагогів не забезпечені робочим комп’ютером, а 20 % – доступом до інтернету, однак ця потреба компенсується наявністю особистого комп’ютера (мають не менше 90 % педагогів) та можливістю працювати віддалено (вдома забезпечені інтернетом не менше 91 % вчителів). Водночас третина педагогів використовує домашній комп’ютер разом з іншими членами сім’ї, що може спричинювати труднощі у випадку роботи віддалено.

Половина учнів базової та старшої школи мають власний комп’ютер/ноутбук/ планшет для навчання, 74 % використовують для цього смартфон. Учні/учениці початкової школи меншою мірою забезпечені технікою для навчання: про наявність у початківців смартфона зазначили 48 % батьків, комп’ютера/ноутбука/ планшета – 39 %. 40 % батьків учнів/учениць початкової школи та 23 % батьків учнів/учениць базової та старшої школи зазначили, що дитина має один ґаджет (комп’ютер, ноутбук, планшет, смартфон), який ділить з іншими членами сім’ї.

В розрізі регіонів значної різниці у забезпеченні учнів/учениць ґаджетами для навчання не виявлено.

За умови, що дистанційне навчання відбувається в асинхронному режимі, учні/ учениці мають технічні засоби для навчання, адже можуть комбінувати використання власних та спільних пристроїв. Водночас ефективне дистанційне навчання у синхронному режимі є проблематичним для близько половини учнів/учениць, які не мають власного комп’ютера або змушені ділити його з іншими членами сім’ї. Якщо і смартфон розглядати як достатньо ефективний засіб для синхронного навчання, то частка учнів, які можуть приєднуватися до онлайн-занять, збільшується.

Попри те, що переважна більшість вчителів та учнів/учениць мають технічні засоби для навчання, проблеми з електропостачанням та доступом до інтернету стали основним викликом для 75 % педагогів у частині організації дистанційного освітнього процесу в першому семестрі 2022–2023 н.р.

Докладно ознайомитися з дослідженням можна за покликанням: https://cutt.ly/35e2uuo

Довідково:

Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році було проведене у грудні 2022 – січні 2023 року Державною службою якості освіти України за підтримки ініціативи «Збереження доступу до шкільної освіти», що впроваджується проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується кампанією Alinea International та фінансується Урядом Канади. Консультування щодо формування вибірки та відбору інструментів дослідження здійснювалося соціологічною агенцією Vox Populi.

Коментарі

Олег Довганик

Share
Published by
Олег Довганик

Recent Posts

Мер Червонограда зобов’язав керівників підприємств оновити особисті дані у додатку Резерв+

Міністерство оборони України запустило мобільний застосунок Резерв+ для військовозобов'язаних, призовників і резервістів, який доступний для…

55 хв. тому

У Львові тролейбуси №24 та №31 виїхали на рейси у звичному режимі

Аварійні роботи завершили вночі

1 годину тому

Основні зміни, які чекають на військовозобов’язаних

Новий закон про мобілізацію

3 години тому