Як пише “Четверта студія”, про це – у публікації Центру громадського моніторингу та досліджень.
Лише 25 львівських комунальних підприємств протягом останніх двох років освоїли майже 2,7 млрд грн. Третина цих коштів – 0,92 млрд грн були витрачені через неконкурентні процедури закупівель. Тобто ми не можемо сказати чи справді, закуплені на майже мільярд гривень товари, послуги чи роботи, були придбані за реальними цінами у добросовісних продавців.
При цьому комунальні підприємства ще й порушують рішення виконавчого комітету Львівської міської ради. Адже ще у 2016 році виконком зобов’язав комунальні підприємства проводити допорогові закупівлі на суми, що перевищують 50 тис. грн. Проте комунальники з кожним роком зменшують кількість саме цих закупівель і збільшують кількість прямих угод.
Водночас, комунальні підприємства уклали 3269 прямих угод з постачальниками робіт та послуг – і оприлюднили лише звіт про укладений договір. Сума, витрачена через неконкурентну процедуру закупівель, складає 0,29 млрд грн. Ще 0,63 млрд грн було освоєно через переговорну процедуру.
Львівські комунальні підприємства демонструють низький рівень застосування ще однієї конкурентної процедури торгів – проведення допорогових закупівель. Протягом двох років було здійснено лише 341 закупівлю на загальну суму 0,19 млрд грн.
Аналіз діяльності комунальних підприємств також демонструє тенденцію до частішого застосування процедури звітування замість проведення торгів. Попри законність застосування цієї процедури для закупівель на суму більшу 50 тис. грн та меншу порогів, передбачених законодавством, вона є такою, що суперечить основним принципам ProZorro. А це максимальна економія, ефективність, відкритість, прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників.
Звіт про укладений договір не є процедурою закупівлі. Замовники постфактум звітують про закупівлю товарів, послуг чи робіт, яку вже здійснили. Відтак, при укладанні договорів без проведення процедур закупівель з’являються потенційні корупційні ризики, так як така закупівля не може виключити людський фактор при виборі підприємця, не може забезпечити конкуренцію та економію.
Здоровою альтернативою процедури звітування є проведення допорогових конкурентних закупівель. Проте, комунальними підприємствами міста Львова протягом 2018-2019 років укладено майже у десятеро більше угод із публікацією звіту, ніж проведено допорогових закупівель.
При цьому ще у 13 січня 2016 року виконавчий комітет Львівської міської ради ухвалив рішення «Про здійснення електронних закупівель у м. Львові». Виконком зобов’язав комунальні підприємства міста проводити допорогові закупівлі, якщо вартість товару чи послуги дорівнює або перевищує 50 тис. грн, а робіт – 500 тис. грн, та не перевищує меж, встановлених законодавством.
Незважаючи на це, протягом 2018-2019 років 25 найбільших комунальних підприємств міста прозвітували про укладання 3269 угод на постачання товарів, послуг, робіт на загальну суму 290,6 млн грн. З них 1043 закупівель на суму 221,5 млн грн проведено з порушенням рішення виконавчого комітету.
Наприклад, у 2018 році ЛМКП «Львівводоканал» здійснив закупівлю робіт з каналізування району вулиць Лучкая та Світлої вартістю 2,93 млн грн. А у 2019 році ЛКП «Львівелектротранс» купило гусеничний міні-екскаватор марки JCB 8018 CTS вартістю понад 754 тис. грн. В обох випадках, згідно з рішенням виконкому, мали бути проведені допорогові закупівлі.
Топ-3 «звітувальників»
Лише три комунальні підприємства через процедуру звітування протягом двох років освоїли 191,3 млн грн. Лідером стало ЛКП «Львівтеплоенерго», яке за період 2018-2019 років прозвітувало про 1449 договорів, що складає 95% від усіх укладених підприємством угод.
Головними аргументами щодо проведення допорогових закупівель є підвищення якості товарів, робіт та послуг через високу конкуренцію, зменшення корупційних ризиків через прозорість процедури.
Попри переваги проведення допорогових закупівель в системі ProZorro, протягом 2018-2019 років комунальні підприємства міста Львова проводять їх у значно меншій кількості, в порівнянні з укладанням прямих договорів, а саме 40% проти 60%, відповідно.
А також, як вже було сказано вище, є рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від «Про здійснення електронних закупівель у м. Львові», яким встановлено обов’язковість проведення допорогових закупівель якщо вартість предмета закупівлі, товару або послуг, дорівнює або перевищує 50 тис. грн, а робіт – 500 тис. грн.
Однак перевірені нами комунальні підприємства освоїли 290,6 млн грн шляхом укладання прямих договорів, і лише 193,5 млн грн було витрачено за результатом конкурентних допорогових торгів.
В середньому економія від проведення допорогових закупівель складає 10-15%, однак замість зекономити бюджетні кошти в більшості випадків комунальні підприємства міста Львова обирають можливість укладення прямих договорів.
ТОП-5 найуспішніших учасників торгів
Ми також проаналізували, хто з учасників ринку отримує найбільшу кількість замовлень від обраних нами львівських комунальних підприємств і на які суми. Виявилось, що протягом останніх двох років майже четверть коштів від комунальників поділили між собою п’ять підприємств.