Першу кав’ярню McCafe мережа McDonald’s запустила 1993 року в Австралії, поступово розширюючи її на інших ринках. Зараз McCafe об’єднує понад 15 000 кафе, а McDonald’s – 38 000 ресторанів у понад 100 країнах світу. Більшість McCafe розташовані всередині ресторанів McDonald’s або поруч з ними.
В Україні перше McCafe відкрили в лютому 2011 року в флагманському ресторані McDonald’s на Лук’янівці в Києві. Тоді в українському McDonald’s розповіли, що ціни будуть вищими, ніж у звичайних ресторанах McDonald’s, і близько 70-80% усіх покупок припадатимуть на кавові напої, а 30% – на десерти.
2016 року мережа налічувала вже 15 кав’ярень, кожне McCafe приносило ресторану в середньому 6% виторгу. “Проєкт подобається і нам, і нашим гостям, тому, безсумнівно, розвивати його будемо і надалі”, – заявляв у 2016 році комерційний директор МакДональдз в Україні Євген Кочетов.
Але вже через три роки плани компанії кардинально змінились. “У 2019-му МакДональдз Україна ухвалила стратегічне рішення про поступове закриття зон McCafe. Це пов’язано з впровадженням преміальної кави McCafe в основне меню всіх закладів McDonald’s того ж року. Ми вирішили пропонувати клієнтам один бленд кави з одним смаком, в одному місці, з легким доступом для кожного”, – відповіли LIGA.net в прес-службі МакДональдз.
2019 року в Україні було 16 McCafe, кожне займало 7-8 кв.м. На сьогодні їх залишилось п’ять.
На закордонних ринках McDonald’s активно розвиває McCafe. Компанія планує протягом трьох років інвестувати $380 млн у відкриття 2500 нових закладів McCafé тільки у Китаї. Водночас у багатьох країнах кава McCafe є в основному меню фастфуду, і це не заважає роботі кафе.
“На кожному ринку все дуже індивідуально і залежить від навантаження на ресторан. Українські ресторани входять до найбільш відвідуваних ресторанів у світі”, – пояснили в пресслужбі МакДональдз Україна. Та додали, що наявність напою McCafe в основному меню дозволяє клієнтам замовляти преміальну каву та десерти не тільки у великих ресторанах, де є фізична можливість ставити зони McCafe, а в будь-якому ресторані мережі.
Учасників ресторанного ринку здивувала новина про закриття McCafe в Україні. Засновник компанії Coffee in Action Вадим Грановський вважає, що дійсно немає особливого сенсу в McCafe, якщо продукт такої ж якості продається у “великих” McDonald’s. “Можливо, МакДональдз вирішив зосередитись на своїй спеціалізації – швидко обслужити клієнта. Останні кілька років ми бачимо, що мережа пішла в автоматизацію рутинних процесів, а McCafe – це зовсім інша історія, відмінна від фастфуду. Це – неспішний ритм, робота баристи, подача напоїв у керамічному посуді тощо”, – припускає Грановський.
З 2018 року МакДональдз Україна автоматизує клієнтський досвід: в нових і реконструйованих закладах збільшує кількість терміналів самообслуговування і скорочує кількість кас, автоматизує й інші процеси. Наприклад, в одному з двоповерхових закладів Києва працює робот-транспортер.
Директор компанії “Ресторанний консалтинг” Ольга Насонова додає, що ще однією причиною рішення про закриття McCafe міг бути дефіцит персоналу на ресторанному ринку. З нею погоджується Грановський: “Знайти хорошого баристу, особливо, з початком пандемії, не так-то просто”.
У МакДональдз Україна не можуть назвати точної дати закриття решти п’яти кав’ярень McCafe, вони будуть закриті після реконструкції або реновації ресторанів, в яких розташовані, а це нешвидкий процес.