За 11,2 мільйона євро Львів купував далеко не безготівкову оплату проїзду в громадському транспорті: у Львові наростає новий скандал
Про це пише Четверта студія з посиланням на газету “Високий замок”.
Станом на кінець листопада, львів’яни придбали понад сім тисяч карток Леокарт для оплати проїзду у громадському транспорті. Проєкт має стартувати з 11 грудня. Дві тисячі транспортних карток придбали студенти. Директор ЛКП «Львівавтодор» Микола Власюк повідомив на засіданні депутатської комісії з питань транспорту, що у Львові діє 40 пунктів продажу Леокарт (на основних зупинках громадського транспорту), 550 точок поповнення балансу картки. Для пасажирів громадського транспорту загалом закуплено 600 тисяч Леокарт.
На календарі 28 листопада, а в Ратуші досі не має дати засідання виконавчого комітету Львівської міської ради, де будуть розглядати питання нових тарифів за проїзд в транспорті при безготівковій оплаті. Нагадаємо, попередні тарифи такі: Леокарт — 13 гривень, банківська картка — 15, готівка — 20.
Експерти з питань транспорту в один голос кажуть: львів’ян обманюють, бо це не електронний квиток. Це безготівкова оплата проїзду, яку впроваджують багато міст України, зокрема районні центри…
«За 11,2 мільйона євро Львів купував далеко не безготівкову оплату проїзду в громадському транспорті, а значно потужнішу систему, яка б стала рушієм змін у громадському транспорті, — розповів у коментарі для «ВЗ» експерт з транспортних питань, ексзаступник директора департаменту житлово-комунального господарства Львівської міської ради Андрій Білий (за його керівництва проєкт е-квитка рухався за планом. — Авт.).
— Сподіваюсь, депутати та активне громадське середовище дотиснуть впровадження повного функціонала е-квитка у Львові. 11 грудня запускається банальна безготівкова форма оплати проїзду. Ще два роки тому з командою впровадження е-квитка довго дискутували і вирішили не запускати безготівкову форму оплати окремо, щоб в пасажирів не складалось хибної думки про систему. А у вересні цього року на питання депутатів, коли запровадять е-квиток, ні директор відповідального за впровадження департаменту, ні керівник проєкту впровадження е-квитку не мали жодних конкретних відповідей… Розголос у Львові робить дива. 9 жовтня запустив відео на тему, а де ж електронний квиток.
У відео можна чітко побачити хронологію подій та декілька критичних моментів, які призвели до суттєвих втрат бюджетних коштів. За моїми розрахунками, сума втрат від того, що затягують з е-квитком, сягнула понад 20 мільйонів гривень… Чи то після того відео, чи то після чергового загострення в сесійній залі міської ради, відповідь знайшлась. І вже 11 грудня, не налаштувавши фіскалізацію, не налаштувавши швидкість фінансових транзакцій, запускається безготівкова форма оплати. Радію, що хоч щось робиться”.
Андрій Білий переконує, що електронна оплата проїзду має кілька ризиків для пасажирів. Один з головних — різні тарифи за проїзд (безготівково менше, готівкою більше).
«Без оплати перевізникам за кілометр проїзду (з 11 грудня львівська мерія планує оплачувати перевізникам за кількість пасажирів в салоні. — Авт.), скоріш за все водії маршруток і надалі будуть хотіти порушувати всі графіки, щоб більше „наповнити“ свою маршрутку, — продовжує розмову Андрій Білий. — Крім того, у водіїв з’являється пряма мотивація ламати валідатори, щоб більше людей платило готівкою. А дворічний гарантійний термін на майже усіх валідаторах вийшов… Тому всі негаразди з обладнанням в салоні тепер будуть вирішуватись за бюджетні кошти. Якщо валідатор не працює, то треба платити готівкою на 30% дорожче. Водій може видавати квиток, а може і не видавати… Чи добре працює система обліку друкованих безномерних квитків — теж наразі не відомо. Тобто крім „неробочих“ валідаторів є ризик, що готівку продовжать збирати в промислових масштабах. Тим більше, водії можуть елементарно передавати інформацію один одному, де на маршруті є контролери, а де немає».
Другий ризик — відсутність зручних абонементів та відсутність оплати за час користування транспортом, як це раніше було передбачено в проєкті. Це означає, що клієнт не отримає більше можливостей, а без такої функції неможливо оптимізувати маршрутну мережу для підвищення її ефективності. Бюджетні кошти будуть далі неефективно витрачатися, пасажир ніяких покращень не побачить.
«11 грудня львів’янам розкажуть, що е-квиток вже запущений. Якщо львів’яни у це повірять, то далі ніякого стимулу не буде запустити повний функціонал. Це буде означати подальший неминучий занепад громадського транспорту. У цьому бачу найбільший ризик: інструмент покращення громадського транспорту підмінять безготівковою оплатою, яку міста України часто впроваджують безкоштовно для місцевого бюджету», — підсумував Андрій Білий.