Світова прем’єра твору першорядного українського композитора з Києва відбудеться у Львові на прохання Львівського органного залу.
Про це інформує “Еспресо.Захід”, пише Четверта студія.
Масштабна премʼєра твору Lacrimosa відомого українського композитора Олександра Щетинського, що відбудеться 17 квітня у Львівському органному залі, має кілька особливостей. Твір створено на прохання Львівського органного залу.
Він написаний у Києві в час повномасштабного російського вторгнення в Україну, коли саме бомбили українську столицю.
Виконають його під диригуванням Івана Остаповича музиканти Луганської обласної філармонії, які через останні події вимушені були евакуюватися до Львова, а також солістка органного залу Світлана Позднишева.
Член Національної спілки композиторів, лауреат семи міжнародних композиторських конкурсів, що має у творчому доробку понад 150 композицій різноманітних жанрів та виконавських складів, Олександр Щетинський не вперше пише спеціально на прохання Львівського органного залу.
Узимку цього року тут уже презентували такий його твір, що цілком вкладається у стратегію Ukrainian Live, яку керівники Львівського органного залу – Іван Остапович і Тарас Демко – запровадили та активно і цілеспрямовано втілюють упродовж двох останніх років.
Однак цього разу перед композитором стояло особливе завдання – передати власні рефлексії про те, що відбувається за вікном його квартири та в державі в цілому і написати музичний твір для музикантів у незвичному складі – скрипка, гобой, валторна, два тромбони та орган.
“Цей такий незвичний склад має свою історію, пов’язану з історією Луганського філармонічного оркестру, – розповідає директор проєкту Ukrainian Live Classic Тарас Демко. – Річ у тім, що оркестр двічі переїжджав – У 2014-му році через окупацію частини Луганської області переїхав до Сєвєродонецька, а зараз переїхав вдруге, із Сєвєродонецька до Львова.
Правда, якщо в Сєвєродонецьку цей справжній український оркестр зумів відновитися повністю, то на повторну евакуацію зважилися не всі. Отож такий незвичний склад оркестру, для якого першорядний український композитор Олександр Щетинський мав написати свій твір, пояснюється готовністю саме таких музикантів його зіграти.
Адже мова не просто про мистецьку інтерпретацію жахливої історичної дійсності, а про надзвичайно потужний вияв мистецького бачення дуже потужного митця, про його віру у перемогу світла над темрявою”.
“Lacrimosa перекладається з латинської як “жалібна пісня” – частина меси, – акцентує артистичний директор Ukrainian Live Classic Іван Остапович. – Олександр Щетинський завершив цей твір буквально якийсь тиждень тому, тож уже вчимо. Мені здається, що події на зразок цієї неймовірно важливі. Адже якщо ти композитор, то це твоє ремесло – творити нові сенси, осмислювати події, які є зараз… Звичайно, не всі можуть. Хтось у кращих умовах, хтось у гірших, а хтось узагалі змушений був тікати… Але якщо ти можеш творити, то повинен творити. І Олександр Щетинський якраз це і підтверджує. Вважаю, його Lacrimosa стане історичною. Бо – попри те, що написана видатним композитором під звуки реальних ракетних обстрілів, вона довершена і дає надію. Дуже сподіваюся, що цей твір допоможе тій публіці, яка зможе його почути, пережити певний катарсис, відчути просвітлення”.
Ще одна важлива річ. яку підкреслили обидва керівники Львівського органного залу: російська пропаганда насаджувала думку, що українська культура без російської не може, навіть не одне століття Поява творів на кшталт Lacrimosa Олександра Щетинського засвідчує протилежне. Навіть в умовах жорстокої війни українці здатні творити. І ця здатність – це теж вияв сили і волі не тільки української культури, а й українського народу в цілому.