Новини

У Львові вирішили, відколи в місто не пускатимуть дизельні авто

Львів став першим містом в Україні, у якому офіційно заговорили про обмеження в’їзду для автомобілів з дизельними двигунами. І навіть назвали дату. Виконком Львівської міської ради затвердив “Комплекс першочергових заходів щодо поліпшення проблем якості повітря у м. Львові”. Одним з пунктів цього комплексу передбачено “до 2030 року (до ймовірних зимових Олімпійських ігор. – Авт.) заборонити в’їзд у місто дизельним автомобілям”. Тобто власники дизельних автомобілів мають десять років, щоб позбутися своїх “коників”. Утім, якщо й інші міста анонсують обмеження для дизельних автомобілів, продати їх за вигідними цінами навряд чи вдасться. Про це пише Четверта студія з посиланням на Еспресо.

У місті воюватимуть не лише з дизельками. Уже з наступного року на окремі перехрестя з найвищим рівнем забруднення заборонять в’їжджати вантажівкам, а також обмежать рух транспорту, який не відповідає визначеному євростандарту палива чи безальтернативного приводу. Під обмеження потраплять також автівки, випущені до 1991 року.

Як саме діятиме таке обмеження, наразі незрозуміло, однак такі обмеження прописані все тим же “Комплексом…”. Утім, автівок, яким за 30 років, у місті залишилось не так уже й багато, натомість “дизельки” справді заполонили місто. Насамперед тому, що в ЄС уже кілька років екологи воюють з автомобілями з дизельними двигунами: таким авто забороняють в’їжджати або у цілі міста, або на окремі вулиці, чи беруть додаткову плату за в’їзд. Відтак європейці поступово позбуваються дизельних автомобілів. Деякі європейські столиці, як-от Париж, Мадрид, Амстердам, оголосили, що із 2025 р. не пускатимуть у місто навіть транспорт, який відповідатиме екостандарту Euro-6d.

З чого почався “дизельхейт”?

Екологи уже давно заявляли про те, що дизельні авто значно сильніше забруднюють повітря, ніж бензинові. Однак найбільший скандал вибухнув у Німеччині у 2017 році, коли експерти довели, що реальний рівень викидів автомобілів Volkswagen з дизельними двигунами у кілька разів вищий, аніж заявлений виробником. Відтак у Німеччині почали активну кампанію проти дизельних авто. Дійшло навіть до того, що власникам таких автомобілів влаштовували опитування, на кшталт “коли ви купували своє авто, чи розуміли ви, яку шкоду воно завдає довкіллю?”. Внаслідок такого “дизельхейту” концерн Volkswagen заявив, що нове покоління бензинових і дизельних моторів Volkswagen, яке вийде у 2026 році, стане останнім. Більше авто з двигунами внутрішнього згоряння вони не випускатимуть.

За даними Укравтопрому, торік в Україну ввезли вп’ятеро більше вживаних авто, ніж нових. При цьому чверть “автосекондхенду” потрапила до нас саме з Німеччини – 118,6 тисячі. У Єврокомісії навіть звинуватили Німеччину у тому, що вона постачає східні ринки “брудними” автомобілями, таким чином пересуваючи з Заходу на Схід проблему забрудненого повітря.

Звичайно, автомобілі, які забракували в ЄС, потрапляють на ринки бідніших країн. Наприклад, України. І йдеться не лише про дизелі, а й про бензинові авто стандартів Євро-4 та нижче. За даними Укравтопрому, торік в Україну ввезли вп’ятеро більше вживаних авто, ніж нових. При цьому чверть “автосекондхенду” потрапила до нас саме з Німеччини – 118,6 тисячі. У Єврокомісії навіть звинуватили Німеччину у тому, що вона постачає східні ринки “брудними” автомобілями, таким чином пересуваючи з Заходу на Схід проблему забрудненого повітря.

Загалом торік в Україну ввезли 408,1 тисячі вживаних авто. До цієї статистики потрапили також так звані “євробляхи”, які торік розмитнили і вперше поставили на облік в Україні.

Українці не дозволять позбутись дизелів?

Начальниця управління екології та природних ресурсів Львівської міської ради Олександра Сладкова зізналась у коментарі “Еспресо.Захід“, що, попри затверджений “Комплекс першочергових заходів щодо поліпшення проблем якості повітря у м. Львові”, місто поки що не має механізмів боротьби з “неекологічним” транспортом, у тому числі й дизельним. “Німеччина федеративна, тому міста там мають більше повноважень для запровадження заборон. Нам, аби обмежити використання у місті транспорту з дизельними двигунами, потрібно прийняти зміни до законодавства. Утім, сподіваюсь, що до 2030 року такі зміни приймуть, – каже Олександра Сладкова. – Можливо, заборона стосуватиметься не всіх автомобілів, а лише тих, що не відповідатимуть певним екостандартам. Бо ж зрозуміло, що авто з дизельним двигуном, якому два-три роки і десять-п’ятнадцять років – це різний рівень викидів. Можливо, запровадимо спеціальні наліпки на автомобілі, які підтверджуватимуть, що вони відповідають екостандарту. І ці наліпки будуть своєрідною перепусткою в місто чи в окремі зони, наприклад, в історичний центр”.

Натомість власники авто з дизельними двигунами не вірять, що в Україні можуть їх заборонити. “Авто з дизельним двигуном значно економніше і дешевше в обслуговуванні. Тому багато водіїв вибирають саме “дизельки”. Люди просто не дадуть їм впровадити цю заборону. Будуть акції протесту, – каже власник Renault з дизельним двигуном Олександр Грегович. – Авто, на якому я їжджу тепер, придбав всього кілька місяців тому. Не планував його міняти найближчі кілька років, але ж хотілося б і продати його не за копійки. Тим більше, що воно у чудовому стані, сажовий фільтр є. Без нього, до речі, в ЄС не пускають. Так, багато хто має старого дизеля з вбитим мотором і вирізаним сажовим фільтром. Звичайно, що там викиди “зашкалюють”. Тому не можна порівнювати старі авто, які не відповідають екостандартам, з новими”.

“Міста мають бути герметичні”

“Звичайно, авто з дизельними двигунами обирають через те, що вони економніші і простіші в обслуговуванні. Як технік скажу, що дизельний двигун має менше деталей. Але такі двигуни менш екологічні за бензинові, насамперед через викиди оксиду сірки. Утім, українські покупці рідко замислюються над проблемами екології. З іншого боку, якщо у Львові планують заборонити в’їзд дизельних авто в місто із 2030 року, то до того часу ще є десять років. Тобто ті авто, які вже є в місті на сьогодні, за десять років все одно відпрацюють свій ресурс. Зрештою, за десять років вартість електромобілів зрівняється з вартістю авто з двигунами внутрішнього згоряння, – каже старший науковий співробітник Інституту проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАНУ Олег Рубель. – Утім, проблему чистого повітря в місті треба вирішувати комплексно. Вважаю, що міста мають бути герметичними. Йдеться і про заборону на в’їзд в місто вантажного транспорту. Але тоді довкола міст мають бути збудовані об’їзні дороги. Маю на увазі об’їзні, які справді функціонують і мають достатню пропускну здатність. Бо якщо довкола міста на об’їзній буде затор з фур та вантажівок, це аж ніяк не поліпшить якість повітря в місті. Крім того, логістичні центри мають бути винесені за межі міста. Тобто товар з інших міст та країн довозиться до логістичного хабу, там розвантажується. А далі вже по місту розвозиться тими видами транспорту, яким дозволено в’їзд у місто. Проблема ж не лише в автотранспорті. Локомотив, який працює на важкому паливі, значно більше забруднює атмосферу. Тому вантажні залізничні перевезення теж мали би бути в обхід великих міст. Якщо хочемо чисте повітря в містах, треба подбати і про оновлення інфраструктури”.

Ні дизеля, ні бензину. За даними Greenpeace, Швеція, Норвегія, Данія, Нідерланди, Великобританія, Ірландія, Франція та Ісландія із 2030 року припиняють реєстрацію авто з двигунами внутрішнього згоряння. Придбати і зареєструвати можна буде лише гібриди та електромобілі.

Коментарі

Олег Довганик