Новини

У Львові тільки 9% пасажирів платять водіям готівку

11 грудня минає рік відколи в усьому громадському транспорті міста впровадили безготівкову оплату проїзду. Як і очікувалося, е-квиток виконав свої ключові функції – це тотальне зменшення обігу готівки у транспорті, детінізація у сфері перевезень.

Про інші переваги безготівкової оплати проїзду та про решту функціоналу е-квитка, зокрема мобільний додаток, говорили сьогодні під час брифінгу у міськраді, пише Четверта студія.

Як зазначив директор департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило, вже рік усі поїздки у громадському транспорті є облікованими і місто має щоденний звіт про поїздки у розрізі всіх способів оплат та валідацій.

Загалом за цей час у системі е-квитка було зареєстровано понад 120 млн поїздок. Динаміка щодо переходу на безготівкову оплату залишається позитивною. На сьогодні такий спосіб розрахунку обрали для себе 91% пасажирів. Тоді як паперовий (найдорожчий) квиток у водія купує лише 9% користувачів транспорту.

«Чому найвища ціна на готівкову оплату – ми хочемо повністю забрати готівку з транспорту. Бо готівка – це можливості для корупції. Завжди були питання – а де вона дівається, а скільки пасажирів. Зараз таких питань уже нема, є максимальна прозорість. Бо раніше як було: «Посвідчення!» – і зайшов. А що за посвідчення, хто його видав, є право на пільгу чи нема? Сьогодні вже є повністю облік усіх поїздок і ми можемо приймати наступні рішення», – зазначив міський голова Львова  Андрій Садовий.

Зазначимо, зараз більшість мешканців – 68% – їздять з ЛеоКарт. Маючи свою персоналізовану картку, пільговики та учні їздять у громадському транспорті безоплатно, студенти – цілий рік за півціни.  Для платних пасажирів найдешевшими є поїздки з ЛеоКарт.

Впровадження ж безоплатних пересадок здешевило їх ще більше. До прикладу, якщо в сім’ї двоє дорослих кожного робочого дня здійснюють по дві пересадки з ЛеоКарт, то за 5 місяців дії пересадки вони заощадили для свого сімейного бюджету близько 14 тис. грн. Адже за всі завалідовані в межах 40 хвилин поїздки пасажир платить як за одну – 13 грн з загальною ЛеоКарт чи 6,5 грн зі студентською ЛеоКарт.

Опція пересадки також поширюється при оплаті за попутників чи за багаж. Загалом, за майже 5 місяців у громадському транспорті Львова було зареєстровано понад 1,4 млн безоплатних пересадок. Найчастіше люди користуються однією чи двома пересадками.

«Мешканці розуміють переваги безкоштовної пересадки і з кожним місяцем все активніше користуються цією опцією»,- зазначив Олег Забарило.

До слова, користуватися перевагами ЛеоКарт можуть 452 тис. пасажирів – саме стільки транспортних карток було видано та продано станом на сьогодні.

Як наголошує Олег Забарило, завдяки впровадженню системи АСОП, вдалося детінізувати сферу перевезень у громадському транспорті. Завдяки цьому, у перевізників у 1,5-2 рази зросла виручка. Це дозволяє їм оновлювати рухомий склад, збільшувати кількість транспорту  на маршрутах та платити водіям офіційну конкурентну заробітну плату, сплачуючи всі необхідні податки. До прикладу, зараз зарплата водія ЛК АТП–1  складає в середньому 47,6 тис. грн, тоді як в листопаді минулого року водії отримували 27,7 тис. грн.

Загалом, за рік усі перевізники, що працюють на міських маршрутах, додатково сплатили до бюджету 87,7 млн грн податків з офіційної зарплати свої працівників. Для водіїв це – соціальні гарантії, зокрема виплата відпускних, лікарняних, пенсійне забезпечення.

«Зараз всі операції у громадському транспорті – обліковані. Суттєво зросла виручка перевізників. Це офіційні прозорі кошти, які дають можливість підприємствам використовувати їх на оновлення рухомого складу, на  підвищення зарплат, на сплату податків. Водій отримував частинку офіційної зарплати, а другу частину, яку –  достеменно  не відомо, кожного вечора приносив додому. Ми забрали в нього всю цю необліковану готівку, виплатили йому повноцінну прозору зарплату зі всіма нарахуваннями. Загалом, це є дуже позитивні речі, які якісно впливають на роботу перевізників, а відтак на якість перевезень у місті»,- зазначив Олег Забарило.

Після запуску е-квитка ринок перевезень став більш прозорим та зрозумілим для перевізників загалом в Україні. Цього року, наприклад, в місто зайшло нове підприємство. Завдяки новому перевізнику відновлено роботу маршруту №12, №57, №30 та №48. Додатково, силами «старих» перевізників відновлено маршрут №45. В наступному році планується  запустити ще два нові автобусні маршрути.

Крім того, запроваджено новий прозорий механізм розрахунку з перевізниками за поїздки пільгових категорій пасажирів на основі валідацій їхніх ЛеоКарт. Якщо раніше розрахунок проводився по відповідних коефіцієнтах, то зараз компенсація перевізникам за пільговий проїзд здійснюється за фактичну кількість поїздок, зареєстрованих у системі е-квитка.

Також під час брифінгу було презентовано мобільний додаток «Електронний квиток ЛеоКарт». Застосунок, через який наразі можна придбати загальні пересадкові квитки, а пізніше і абонементи, вже доступний для завантаження в AppStore та Google Play. «Зі запуском мобільного додатку динаміка щодо безготівкової оплати проїзду у громадському транспорті Львова буде ще кращою. Я думаю, що цей відсоток готівки знизиться до 5-4%», – зазначив міський голова Львова Андрій Садовий .

Зазначимо, вартість однієї поїздки з додатком є такою ж, як і при оплаті загальною Леокарт, – 13 грн.

Щоб оплати проїзд в такий спосіб, необхідно завантажити додаток, обрати квиток, вказати кількість пасажирів та кількість квитків, які людина хоче придбати. Далі треба здійснити оплату та активувати квиток. Він міститиме QR-код. Тоді телефон із квитком потрібно прикласти до зчитувача QR-кодів на валідаторі у транспорті (у правому верхньому кутку екрана). Якщо оплата успішна – на валідаторі з’явиться зелена відмітка.

Впродовж 40 хвилин пасажири можуть здійснювати безоплатні пересадки.  Квиток є дійсним до закінчення поїздки.

Загалом, через додаток одночасно можна купити більшу кількість квитків про запас. І вже поступово їх активовувати та використовувати.

Водночас, мешканців попереджають, що в перші тижні додаток працюватиме у тестовому режимі. У разі виявлення неточностей пасажирів просять інформувати про це ЛКП «Львівавтодор»  – через гарячу лінію за номером 0800 303 007 чи соцмережі.

Зазначимо, мобільний додаток «Електронний квиток ЛеоКарт» розробили фахівці української ІТ-компанії SoftServe.

Разом з тим місто продовжує працювати над рештою опцій, які передбачає система е-квитка. Це – оплата транспортної роботи автомобільним перевізникам та впровадження проїзних абонементів. Як пояснив Олег Забарило, наразі перейти на оплату транспортної роботи автомобільним перевізникам не дозволяють законодавчі перепони.  І відповідно це відтерміновує змогу запустити різного роду абонементи – трьохмісячні, піврічні, річні. Відтак, щоб реалізувати цей функціонал, місто очікує на відповідні зміни до законодавства. Напрацювання та технічна можливість реалізувати це у міста вже є.

Коментарі

Олег Довганик

Recent Posts

У Львові наведуть порядок з дитячими спортивним майданчиками

комісія архітектури, містобудування та розвитку територій розпочала розгляд проєкту бюджету міської територіальної громади на 2025…

2 години тому