Сьогодні, 13 січня, у Львові згідно з обіцянками міського голови мала б повноцінно запрацювати система електронного квитка. Проте фактично її впровадження відклали, адже з 200 тисяч львівських пільговиків свої транспортні картки отримало трохи більше 10 тисяч.
Про це пише Четверта студія з посиланням на Вголос.
Понад те, чимало львів’ян похилого віку, які належать до пільгових категорій, скаржаться, що за своїми картками їм треба їхати через все місто з кількома пересадками.
Чому львівські пільговики не можуть отримати свою транспортну картку в найближчому ЦНАПі, а мусять їхати за нею в інший кінець міста? Спробували детально розібратись в ситуації та пояснити, як діяти в таких випадках львів’янам, що належать до пільгових категорій населення.
Е-квиток як «суслик» – його ніхто не бачить, але він є
Сьогодні, 13 січня, за словами чиновників розпочався лише перший етап провадження е-квитка. Він стосується наразі лише пільгових категорій населення, адже для решти львів’ян принцип системи оплати проїзду поки що не змінюється. На першому етапі тестування пасажир має право на безоплатний проїзд як з пільговим посвідченням, так і з персоналізованою карткою “Леокарт”.
Також від сьогодні у громадському транспорті Львова мають запрацювати контролери, завданням яких буде проводити навчальну та роз’яснювальну роботу з пасажирами щодо електронної системи оплати. На першому етапі тестування пільгових категорій штрафувати не будуть. А вже на другому пасажирів, які не матимуть персоналізованої картки “Леокарт” та їздитимуть безоплатно, каратимуть.
Проте наразі проблема полягає в тому, що абсолютна більшість пільговиків наразі не отримала свої картки. Понад те, відомо, що для отримання пільгової картки чимало львів’ян старшого віку мусять їхати в ЦНАПи, розташовані у віддалених районах.
Зокрема, своєю історією поділився у соціальній мережі Facebook поділився львів’янин Олександр Сирцов.
“Чергове досягнення юної команди незабутнього АІСа: моїй мамі (83 роки), яка живе за 500 (п’ятсот) метрів від Залізничного ЦНАПУ прийшов виклик на отримання картки ЛеоКАРТ у Дублянському ЦНАП до якого півтори години маршруткою в одну сторону. І що цікаво — її сусідок теж запрошують у Дубляни. У Садового вміють знайти заняття пенсіонера”, – пише чоловік
У коментарях своїми історіями поділились й інші львів’яни, які належать до пільгових категорій, та завчасно подали документи для отримання транспортної картки «ЛеоКарт». Вони скаржаться на абсолютно незручний принцип видачі картки. «Живу на Яворницького, а відправили за карткою на Горбачевського», «З Костя Левицького маю їхати на Дубляни», «З Чупринки за карткою відправляють на Польову», «Мабуть, вчать пенсіонерів орієнтуватись вулицями Львівської ОТГ?» – це далеко не повний перелік обурених коментарів львів’ян у соціальних мережах.
В чому причина таких «гойдалок»?
11 січня, під час брифінгу, присвяченому першому етапу впровадження е-квитка у Львові очільник ЛКП «ЛьвівАвтодор» Микола Валсюк пояснив, що видача транспортних карток відбувається не за принципом географічного розташування пільговиків, а за алфавітним. Себто, умовно всі Петренки, Василишини, або будь-які інші громадяни з однаковими чи подібними прізвищами будуть отримувати картку в одному пункті, без огляду на те, де вони живуть.
Зауважимо, що саме ЛКП «Львівавтодор» займається впровадженням е-квитка у Львові.
Як пояснив Микола Власюк, це пов’язано з кількома факторами. Перш за все, основна причина такого рішення – потреба у підтвердженні прав на пільговий проїзд особами, стосовно яких виникає сумнів. Адже за словами очільника ЛКП «Львівавтодор», чимало заявок на отримання транспортної пільгової картки було відхилено через відсутність у державних реєстрах інформації про наявність пільг в тих чи інших громадян.
Проте вже 13 січня на брифінгу для преси посадовець заявив, що через значну кількість скарг міська влада буде змінювати принцип видачі транспортних карток пільговикам.
«Цей варіант опрацювали й зараз дивимось, що ці моменти треба підкоригувати і вже над цим працюємо. Зараз максимально будемо старатись запаковувати картки в алфавітному порядку, але компактно по місцях проживання тих людей, де в них була реєстрація в системі. Постараємось працювати не тільки по алфавіту, а й по місцю проживання, тому що цей формат буде більш ефективним. Як тільки на гарячу лінію поступила інформація — ми одразу реагуємо. Стараємось максимально працювати над комфортом людей», – заявив Микола Власюк.
Довга історія львівського е-квитка
Нагадаємо, з чого все почалось.
У 2014 році розпорядженням львівського міського голови від 12.06.2014 №163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.
2016 року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення становить 10 років, з них перші три роки був пільговий період – до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015 році. Ще у 2018-му, коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротрансу” Олег Береза теж вказував на 2019 рік.
В травні 2021 року пресслужба ЛМР повідомила, що здача в експлуатацію е-квитка відбудеться 13 січня 2022 року. У попередніх матеріалах ми вже неодноразово писали, що система електронного квитка може не запрацювати на початку 2022 року. Згодом, 20 грудня 2021 року, керівник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів заявив, що з 13 січня повноцінного старту е-квитка не буде, та озвучив нову дату запуску системи – 1 червня 2022 року. Натомість із 13 січня стартує перший етап тестування.