Новини

У Львові перевізники видають квитки, але пасажири не хочуть їх брати, – Ігор Самардак

У Львові відбулись так звані громадські слухання щодо підвищення вартості проїзду у громадському транспорті міста. Представники депутатського корпусу міськради назвали цей захід не слуханнями, а звичайним обговоренням процесу міських пасажирських перевезень. Попри те у мерії уже встигли заявити, що вартість проїзду може зрости до 10 гривень за одну поїздку. Натомість комунальні та приватні перевізники хочуть 14 гривень за проїзд, а «Львівелектротранс» – 12 гривень 43 копійки.

Яка вартість проїзду має бути у громадському транспорті Львова ІВ Четверта студія запитала керівника «Екопастрансу» Ігоря Самардака.

На Вашу думку, про який тариф ми маємо говорити у Львові?

У першу чергу треба розділити, що зараз є тенденція обману, що перевізники хочуть підняти вартість проїзду. Це нісенітниця! Ми надали розрахунки собівартості послуг з перевезення у Львові, тобто звернулись у ЛМР з економічно обґрунтованим тарифом, показали існуючі константи, питання вартості для громадян визначає мерія та депутати. На сьогодні ми подали розрахунки, враховуючи зменшення пасажиропотоку, зростання заробітних плат та інші. Ми підрахували усі чинники, які впливають на поїзд і вирахували скільки його собівартість.

Питання про те, скільки має коштувати проїзд, – це питання виключно органів самоврядування. Як на мене, об’єктивна ціна для мешканців – не більше 10 грн. Хоча і тут потрібно працювати, щоб максимально знизити вартість для мешканців. Наші розрахунки уже має мерія. Ми готові до пропозицій, уточнень і хочемо, що б це відбувалось прозоро. Якщо якісь цифри потребують перевірки, ми готові надати усі засоби, щоб зацікавлені особи могли їх перевірити і, у випадку виявлення помилок, скорегувати.

Які чинники привели до того, що вартість проїзду у Львові повинна зрости?

Ще раз: чи зросте вартість – визначить мерія і депутати. Собівартість проїзду залежить від багатьох чинників: це і вартість утримання автопарку, і ремонт, і кількість пасажирів та багато іншого. Зараз до них додалась ситуація з коронавірусом та обмеженнями. До того ж пасажиропотік зменшився.

Станом на той час, коли я прийшов на підприємство, собівартість проїзду уже мала становити би 9 грн. за затратністю. Але ні рентабельність, ні оновлення транспорту, нічого додаткового чи зайвого, грубо кажучи це не включало. Проти встановили тариф у розмірі 7 грн. Це був тариф, який дозволяв утримувати і ремонтувати наявний автопарк, але не передбачав жодних капітальних інвестицій. Але протягом 2020 року кількість пасажирів зменшилась і 7 гривень уже не покривають палива і заробітної плати.

Перевізники ж не видають квитків й фактично не ведуть обліку пасажирів, то звідки можна стверджувати, що вартість проїзду повинна зрости?

Ще раз! Чи зросте вартість – це питання до мерії та депутатів. І, до речі, жодне цивілізоване місто не покладе усю собівартість перевезень в тариф і не звалить на плечі мешканців. Зазвичай мешканці сплачують близько 30% собівартості проїзду, решту платить місто.

Щодо квитків, то перевізники квитки видають, а от те, що пасажири їх брати не хочуть – це вже зовсім інше питання.

У нас пакет квитків видається від моменту, коли автобус виїхав з парку і, відповідно, обліковується та інкасується, коли автобус заїхав назад до парку. Я свідомий того, що у мене біля парку в смітнику лежать ці квитки пакетами. Ми хотіли б, щоб усі брали квиток, але якщо вам він не потрібен – його вже і не пропонують. Якщо не вимагати чеку в магазині, квиточка в маршрутці та і в іншому місці, які ж тоді претензії до магазину чи до автобусу?

Я також зацікавлений у тому, щоб люди брали квиток, у мене б завдяки цьому значно зменшився обсяг роботи. Я б міг не робити додаткові заходи по визначенню пасажиропотоку. Такі додаткові заходи – це хронометраж, і обладнання деяких маршрутів приладами обліку кількості пасажирів.

Яка середня зарплата водія маршрутки у Львові? І чи зросте вона після підвищення вартості на проїзд?

Середня зарплата водія у Львові за час 2020 року становить приблизно 8-9 тис. грн. Чи зросте вона при новому тарифі? Я впевнений, що так, але точно стверджувати не можу.

Ми говоримо про собівартість у 14 грн, якщо ж мерія не знайде компенсаторних механізмів і звалить всю собівартість на мешканців, то суттєво це ситуацію не змінить, адже пасажиропотік знову впаде. Лише дешевий проїзд для мешканців і компенсаторні заходи для перевізників дадуть змогу підняти на кращий рівень транспорт, ремонтувати швидко та вчасно громадський транспорт і випускати його на маршрути, і завершити оновлення на газові автобуси і електробуси. Але недолугі дії можуть все перекреслити.

Чи готові перевізники впроваджувати електронний квиток у своїх маршрутках?

Перевізники не просто готові, перевізники виступають за впровадження електронного квитка і не лише на міських, а й на обласних маршрутах. Ми про це мріємо. Мені часто кажуть про так звану «чорну касу» , але є проста істинна – гідна оплата. Не потрібно думати, що така каса когось врятує. Тіньові методи – це згубні кроки для усіх сторін. Це тільки знищить ваш бізнес.

Наскільки місто зараз компенсовує вартість перевезення пільговиків?

Тариф у 7 грн. не компенсовує нічого. У принципі на відсотків 70-80, але знову ж таки – це маніпуляція цифр. Якщо ми знизимо вартість проїзду припустимо до однієї гривні, тоді ми зможемо сказати, що ми компенсовуємо проїзд пільговиків в 300, а то і 400 раз.

Поясніть звичайному львів’янину, чому він має платити більше? Які Ваші аргументи?

Питання не до мене. Я вважаю, що львів’яни повинні платити не більше половини від економічно обґрунтованої вартості. Решту – має платити місто.

Чому? Все просто. Їздити на зламаних автобусах – це погано. Їздити на автобусах, графік яких буде постійно змінюватись разом із кількістю автобусів на маршрутах – це погано. На сьогоднішній день, можна підмітити, що транспортна динаміка, порівняно значно покращилась і складності з транспортом є лише у годину пік, але це всього лиш година. Автобуси стали комфортнішими. І зараз ми можемо або продовжувати, і надалі покращувати умови, або зупинитись і йти в іншому напрямку. Це дасть змогу також стати на шлях, по якому вже крокує Європа – шлях екологізації. Ми зможемо не купляти у гарне старовинне місто дизельні автобуси, а зможемо купити значно сучасніший, екологічніший транспорт. Це наш комфорт.

Валерія Доленко для ІВ Четверта студія

Коментарі

Олег Довганик