Соціологічна асоціація України звернулася до засобів масової інформації із закликом виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень.
Про це ідеться у зверненні Соціологічної асоціації України, яке було оприлюднене під час круглого столу “Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?” 1 лютого в Укрінформі.
“Ми звертаємося до ЗМІ та інформаційних агентств із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень (хто опитував, коли, скільки опитали, метод опитування, яку сукупність репрезентують опитані, похибка і точні формулювання запитань) і перевіряти компетентність джерела інформації. Перевірка професійності компанії, що представила дані опитування, – це завдання видання чи інформаційного транслятора, а не глядача чи читача. Якщо компанія, яка представила дані соціологічного опитування, не є членом професійних співтовариств, не має соціологів у штаті, не публікує на своєму сайті докладну інформацію про методологію проведення опитування, не має досвіду проведення соціологічних досліджень, не готова надати додаткову інформацію про проведене дослідження, то це породжує сумніви в якості та надійності даних”, – ідеться у зверненні.
Зазначається, що професійне співтовариство соціологів із занепокоєнням спостерігає, як з наближенням виборів у ЗМІ та інтернеті з’являється багато фейкових і непрофесійних соціологічних даних, і ЗМІ публікують такі дані з посиланням на невідомі чи маловідомі центри без обов’язкової методологічної інформації для оцінки якості даних.
Автори звернення також наглошують, що політики, політконсультанти і деякі журналісти, публікуючи рейтинги або обговорюючи перебіг виборчої кампанії, звинувачують провідні соціологічні центри в продажності у випадках, коли вважають, що ці рейтинги невигідні їхній політсилі. “Такі нечесні методи політичної боротьби остаточно заплутують виборця і підривають довіру до соціології як науки”, – констатують у Соціологічній асоціації.
Автори звернення наголошують, що соціологічні центри, які є членами українських професійних спільнот (Соціологічна асоціація України, Українська асоціація маркетингу) і міжнародних організацій, діють у рамках правил, які не дають можливості маніпулювати результатами опитування.
“Професійні спільноти мають розроблені механізми впливу на свої членів (в тому числі і економічні); відхилення від норм проведення соціологічних досліджень вкрай малоймовірно, тому що контролюється спільнотою і загрожує подальшому існуванню такого центру”, – зазначили в Соціологічній асоціації.
У документі підкреслюється, що оприлюднення сфальсифікованих результатів соцдосліджень, проведених фіктивними установами, може здійснювати вплив на свідомість громадян та внутрішню політику в Україні, а також суперечити національним інтересам та нести загрози нацбезпеці України.
Автори звернення зауважують, що Соціологічна асоціація України готова надати консультативні послуги тим ЗМІ та інформагентствам, які мають сумніви в представлених для публікації даних соцдосліджень.