Почали діяти нові правила для водіїв, з’явиться фотовідеофіксація порушень ПДР та паркування.
У публікації «Економічної правди» йдеться, як саме зміниться життя водіїв, чи зростуть штрафи, і в яких випадках авто буде забирати евакуатор.
27 вересня набуває чинності Закон України № 2262 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів”.
Документ впроваджує фотовідеофіксацію порушень ПДР та паркування, а також інструментарій захисту прав водіїв та власників автомобілів, про який можна почитати тут.
Проте, щоб згаданий закон запрацював в повній мірі, на практиці необхідно реалізувати ще низку заходів. Півроку, саме стільки минуло часу з моменту ухвалення закону, виявилось замало для їх реалізації.
Хоча це пояснюється об’єктивними причинами. По-перше, для реалізації окремих заходів треба було внести зміни у деякі нормативні акти, які досі не ухвалені. Зараз вони вже розроблені та перебувають у стадії узгодження.
По-друге, лише після 27 вересня стає можливим витрачання бюджетних коштів на реалізацію закону.
Отже, які норми одразу починають працювати, які запрацюють пізніше і коли саме, що є міфами, і як правильно паркуватися, щоб водія не оштрафував інспектор з паркування.
Як змінюються штрафи
Різні ЗМІ повідомляють про 20-ти кратне підвищення штрафів, що насправді є фейком. Єдина зміна стосується штрафу за порушення правил паркування. Усі інші штрафи за порушення правил дорожнього руху з 27 вересня лишаються без змін.
Штраф за неоплату паркування відтепер не буде прив’язаний до неоподатковуваного мінімуму, а рахуватиметься у 20-ти кратному розмірі вартості однієї години користування тим паркувальним майданчиком, на якому знаходиться “автомобіль-порушник”.
Тож фактично штрафи у Києві насправді знизяться з 136-204 грн до 100-200 грн за одне порушення, а при фотофіксації порушень діятиме 50% знижка при оплаті у 10-денний строк.
Коли з’являться перші “листи щастя”
Матеріали фотовідеофіксації мають надходити до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху, який буде вести МВС.
Тож, виходить, що притягнення до відповідальності власника авто неможливе без створення цього реєстру. Так само ще необхідно врегулювати правові аспекти його роботи та здійснити організаційно-технічні заходи щодо фіксації правопорушень в автоматичному режимі та в режимі фотозйомки (відеозапису).
Це означає, що за найоптимістичними розрахунками, перші “листи щастя” можуть надійти на адреси порушників не раніше початку 2019 року.
До появи “листів щастя” інспектори з паркування зможуть штрафувати лише за неоплату паркування і лише водіїв-порушників шляхом перевірки посвідчення водія та винесення відповідної постанови прямо на місці правопорушення.
У яких випадках за автомобілем приїде евакуатор
Обставини, що призвели до евакуації, підлягатимуть обов’язковій фотовідеофіксації. Крім поліцейських, право евакуювати автівки отримають інспектори з паркування.
Але реалізувати це право на практиці інспектори зможуть лише після початку функціонування Реєстру адмінправопорушень МВС.
Справа у тім, що за українським законодавством евакуація є заходом забезпечення провадження у справі, а не видом стягнення.
А для унеможливлення корупційних ризиків, що виникають при особистому контакті із правопорушником, закон дозволив місцевим інспекторам притягати до відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки лише власника авто. І тільки за умови фіксації обставин порушення у режимі фотозйомки (відеозапису).
Отже, без налагодження системи відправки “листів щастя” проведена інспекторами з паркування евакуація судом буде визнана незаконною.
Автолюбителям буде корисно ознайомитись із усіма 17 випадками, коли машину можуть забрати на спецмайданчик, а також пройти жартівливий тест ЕП на знання цих випадків.
Автомобіль може бути евакуйований виключно за умови, якщо він:
1. | поставлений на проїзній частині у два і більше рядів |
2. | розташований на залізничних переїздах |
3. | розташований на трамвайних коліях |
4. | розташований на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, у тунелях |
5. | розташований на пішохідних переходах і ближче 10 метрів до них з обох боків, крім випадків зупинки для надання переваги в русі |
6. | розташований на перехрестях та ближче 10 метрів від краю перехрещуваної проїзної частини за відсутності на ній пішохідного переходу, за винятком зупинки для надання переваги в русі та зупинки проти бокового проїзду на Т-подібних перехрестях, де є суцільна лінія розмітки або розділювальна смуга |
7. | розташований на проїзній частині, де відстань між суцільною лінією розмітки чи протилежним краєм проїзної частини і транспортним засобом, що зупинився, менше 3 метрів |
8. | розташований ближче 30 метрів від посадкових майданчиків для зупинки маршрутних транспортних засобів, а за їх відсутності – ближче 30 метрів від дорожнього знака такої зупинки з обох боків |
9. | розташований ближче 10 метрів від позначеного місця виконання дорожніх робіт і в зоні їх виконання |
10. | розташований у місцях, де буде неможливим зустрічний роз’їзд або об’їзд транспортного засобу, що зупинився |
11. | розташований ближче 10 метрів від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду |
12. | своїм розташуванням робить неможливим рух інших транспортних засобів або створює перешкоду для руху пішоходів, у тому числі осіб з інвалідністю на спеціальних засобах пересування та пішоходів із дитячими колясками |
13. | розташований на виділеній смузі для руху громадського маршрутного транспорту |
14. | розташований на позначеній відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою велодоріжці |
15. | перешкоджає руху або роботі снігоприбирального та іншого технологічного комунального транспорту у разі запровадження надзвичайного стану або у разі оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації |
16. | порушує схему паркування таким чином, що він блокує проїзд по двох або більше смугах руху |
17. | протиправно розташований/припаркований на місцях для осіб з інвалідністю, а також на місцях, відведених рішенням міськради для паркування окремих громадян-пільговиків або окремих видів транспорту (наприклад, електромобілів) |
Усі ці випадки запобігають створенню заторів, аварійних ситуацій, що загрожують життю і здоров’ю громадян, та порушенню прав осіб з особливими можливостями. Фактично, це випадки зухвалого ігнорування суспільних інтересів.
Забезпечити захист цих інтересів є не правом, а обов’язком поліцейських.
Тому прогнозоване намагання окремих “правозахисників” віднайти можливі технічні недосконалості в законі та поставити під сумнів правомірність протидії “героям парковок” не повинне мати судових перспектив.
Недопустимі також і махінації та намагання зробити бізнес на евакуаціях. Плата за транспортування і зберігання авто на спецмайданчику встановлена спільним наказом МВС, Мінфіну та Мінекономрозвитку і становить для авто вагою до 2 т — 720 грн за евакуацію, 144 грн за кожну добу у перший тиждень зберігання та 24 грн на добу починаючи з восьмої доби.
Слід пам’ятати, що коли водій з’являється на місці порушення і може усунути правопорушення (забрати авто), евакуація не проводиться.
Про способи оплати за паркування
З 27 вересня усі попередні способи оплати паркування, в тому числі через мобільне паркування, залишаються чинними.
Лише в процесі впровадження автоматизованої системи контролю оплати паркування, що відбуватиметься за рішеннями міської влади, можлива поява нових мобільних додатків, скасування паркувальних талонів та поява додаткових зручних для водіїв способів оплати.
В такому випадку довести до автомобілістів інформацію про усі подібні зміни є обов’язком місцевої влади.
Чому затримується реалізація фотовідеофіксації порушень ПДР
Найскладнішим є виконання норми про здійснення фотовідеофіксації згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
Народні депутати не погодились на фотофіксацію порушень поліцейськими та інспекторами на звичайні планшети (смартфони), як прийнято у Європі, а наполягли на забезпеченні захисту інформації від підробок та маніпуляцій.
Що вийшло у підсумку?
При оформленні ДТП із загиблими, за скоєння якого винній особі загрожує позбавлення волі, експерт має право використовувати звичайний фотоапарат, а інспектору та поліцейському для накладення на порушника звичайного грошового штрафу буде замало підтвердити достовірність фотографії своїм електронним підписом.
Для цього треба мати ще й спеціально атестований пристрій та захищений канал зв’язку.
Тобто, щоб розгорнути системи фотовідеофіксації у найкоротші строки необхідне рішення про початок її дослідної експлуатації з подальшим проведенням експертиз та отриманням сертифікатів та атестатів відповідності.
Наостанок про штрафні бали
Уже очевидно, що потребує реформування українська система нарахування штрафних балів, яка з’явилась в українському законодавстві ще в 2015 році, але на практиці ще не застосовувалась.
Відповідно до цієї системи, у разі фіксації порушень ПДР в автоматичному режимі кожному громадянину, який має посвідчення водія, надається можливість три рази на рік порушити ПДР безкоштовно, тобто без застосування грошового штрафу.
Проте така модель суперечить діючим у ЄС, США та інших розвинутих країнах світу аналогам, де система штрафних балів спрямована на облік грубих порушень та виявлення водіїв з небезпечним стилем керування.
Це необхідно для застосування до них більш суворих стягнень та профілактичних засобів впливу: збільшення грошового штрафу, позбавлення водійських прав на визначений строк, відвідування спеціальних курсів щодо правил поведінки на автодорогах, повторні іспити на знання ПДР, арешт та навіть тюремне ув’язнення.
Тож, підвищити безпеку на дорогах України та зменшити кількість ДТП від впровадження стаціонарних камер фотовідеофіксації можна лише за умови законодавчих змін у підходах до системи застосування штрафних балів.