Глава «податкового» Комітету Верховної Ради Данило Гетманцев на своїй сторінці в соцмережі порівняв діючий порядок адміністрування податку на нерухомість по «квадратним метрам» з подушної кріпаками, податком на вікна або податком на вогнище, які застосовувалися в середні віки.
Як пише «Четверта студія» з посиланням на «Судово-юридичну газету», за його словами, сьогоднішні податки спрямовані на форму, а не на суть об’єктів оподаткування. Йому очевидно, що вартість двох об’єктів в різних районах відрізняється економічно. А податкове навантаження на платників – однакова, що є далеким від поняття справедливості.
Парламентарій також розповів, що «при системному аналізі розділу НК, присвяченого місцевим оподаткуванню, ми побачили й інші питання, які потребують змін».
Гетманцев опублікував свої пропозиції щодо внесення змін до Податкового кодексу та інших законів щодо вдосконалення системи місцевого оподаткування.
Зокрема, до об’єктів оподаткування Гетманцев планує віднести недобудови, а також всі об’єкти, які зараз не оподатковуються (пункт 266.2.2 ПКУ). Пощадять тільки інвалідів, ветеранів війни та праці, і то за певних умов.
Базою оподаткування стане оцінна вартість нерухомості замість квадратних метрів.
Виключать також пільги по сплаті податку.
Якщо платник не буде згоден з сумою податку, то він буде змушений звертатися до оцінювача. При чому це звернення не звільнить його від обов’язку сплатити суму, яку вказали податківці.
Транспортний податок поширять на всі транспортні засоби, а не тільки на легкові автомобілі. Визначення їх середньоринкової вартості для цілей оподаткування знизять з 375 мінімальних заробітних плат до 200.
Також змінять туристичний збір і плату за землю. В останньому випадку об’єктом оподаткування буде площа ділянки. Вводиться поняття «масової оцінки майна».
Порівняльну таблицю до проєкту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення системи місцевого оподаткування)» Гетманцев опублікував у Facebook.
Гетманцев порівняв діючий порядок адміністрування податку на нерухомість за «квадратними метрами» з подушними кріпаками, податком на вікна чи податком на вогнище, які застосовувалися в середні віки.
За його словами, сьогоднішні податки спрямовані на форму, а не на суть об’єктів оподаткування. Крім того, глава фінансового комітету зазначив, що вартість двох об’єктів в різних районах відрізняється економічно, а податкове навантаження на платників однакове, «що є далеким від поняття справедливості».
Отже, які ж зміни щодо вдосконалення адміністрування місцевих податків пропонує внести Комітет.
Податок на нерухоме майно
Документом пропонується віднести до об’єктів оподаткування об’єкти нерухомості, завершені будівництвом, що використовуються (або можуть використовуватись) за цільовим призначенням, але не введені в експлуатацію та/або не зареєстровані як об’єкти житлової або нежитлової нерухомості в установленому законом порядку.
Не сплачувати податок на нерухомість можна буде за об’єкти житлової нерухомості (їх частки), які належать пенсіонерам, особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, малолітнім/неповнолітнім або недієздатним особам, за умови, що у власності фізичної особи зазначеної категорії громадян перебуває лише один об’єкт нерухомості та оціночна вартість об’єкта нерухомості не перевищує:
для квартири – 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, для населених пунктів с числом жителів більше 1 млн. осіб, та 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, – для населених пунктів с числом жителів менше 1 млн. осіб;
для житлових будинків – 600 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, для населених пунктів с числом жителів більше 1 млн. осіб, та 250 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, – для населених пунктів с числом жителів менше 1 млн. осіб.
Крім випадків, коли такі об’єкти надані їх власниками в оренду, лізинг, позичку або інше право користування або які використовуються їх власниками в підприємницькій діяльності з метою отримання прибутку.
Базою оподаткування буде оціночна вартість об’єкта житлової/нежитлової нерухомості, в тому числі його частки, визначена станом на перше число базового податкового (звітного) періоду (року) суб’єктом/суб’єктами оціночної діяльності .
Не буде й пільгових норм площі (60 кв.м на квартиру та 120 на будинок). Тобто податок буде сплачуватися не у разі перевищення норми площі, а у разі перевищення порогової вартості нерухомості.
Ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 0,2 відсотка (для житлової нерухомості) та 0,3 відсотка (для нежитлової нерухомості) бази оподаткування за 1 квадратний метр об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості.
Якщо у власності перебуває більше 5 об’єктів житлової нерухомості, ставка податку для шостого і кожного наступного з об’єктів нерухомості за збільшенням їх оціночної вартості застосовується з коефіцієнтом 3.
Кабінет міністрів та Фонд держмайна мають до 1 січня 2022 року забезпечити проведення масової оцінки майна.
Проєктом також пропонуєтся установити перехідний період (2022-2024 роки) для визначення податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно.
Транспортний податок
Об’єктами оподаткування будуть не тільки авто, але й повітряні судна цивільної авіації, судна, яхти та iншi плавучi засоби для дозвiлля або спорту, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 200 розмірів мінімальної заробітної плати (зараз 375), встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Туристичний збір
Ставка збору буде єдиною, у розмірі до 1% від бази оподаткування (зараз до 0,5% – для внутрішнього туризму та до 5% – для в’їзного туризму). Базою справляння збору стане вартість проживання для однієї особи за одну добу її тимчасового розміщення. Платники сплачують суму збору при розміщені.
Збір за місця для паркування транспортних засобів (ст. 268-1) пропонується виключити.
Плата за землю
Пропонуєтся встановити, що платником земельного податку є землевласник, а платником плати за користування – землекористувач.
Підставою для нарахування земельного податку та плати за користування, зокрема, є дані державного земельного кадастру, а також дані державних актів, виданих до 1 січня 2013 року, якими посвідчено право власності на земельну ділянку (державні акти на землею).
Для платників єдиного податку четвертої групи ставка податку з одного гектара земельної ділянки, встановлюється у розмірі 2 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки – для земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої проведено, та 3 відсотка від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області – для земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
Удивительно, что сегодня мы можем без труда окунуться в нормативное регулирование налога на недвижимое имущество,…
Опубликовано Danil Getmantsev Четверг, 29 октября 2020 г.
“В Україні планують встановити захмарні податки на нерухомість. У Верховній раді вже готують відповідний законопроект. Оподаткувати збираються все, що тільки можна: навіть ті будівлі, які знаходяться в аварійному стані та зовсім непридатні для проживання. Якщо законопроект приймуть, то навіть за невеличку хрущовку українцям доведеться викладати щороку десятки, а то й сотні тисяч гривень”,- йдеться у сюжеті ТК “Аверс”.