Українські АЗС обмежили продаж пального нібито через його дефіцит – на окремих станціях заправляють лише по 10 літрів, вишикувалися довжелезні кількакілометрові черги автомобілів.
Про це пише Четверта студія з посиланням на Варту1.
Тим часом у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про повернення акцизу та ПДВ на пальне, що може призвести до його здорожчання. Проте експерти кажуть, що дефіцит пального на роздрібному ринку та його обговорення – штучні. Їх організували трейдери, щоб зберегти гарантований високий прибуток.
Причин дефіциту є три”, – стверджує директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
В своєю чергою перша віцепрем’єрка – міністерка економіки України Юлія Свириденко повідомила, що дефіцит пального в найближчі 7 днів буде ліквідовано.
Проте очікується незначне подорожчання нафтопродуктів.
За словами Свириденко, дефіцит пального на АЗС в окремих регіонах України утворився внаслідок того, що протягом останніх трьох тижнів російські війська «завдавали нищівних ударів по паливній інфраструктурі України». Зокрема, міністерка теж відзначила знищений Кременчуцький НПЗ, який був основним виробником пального в Україні, а також низку великих нафтобаз операторів ринку зі значними запасами пального.
«Впродовж наступних 7 днів дефіцит буде ліквідований, оскільки оператори мають законтрактовані обсяги на території Західної Європи. І зараз ми вирішуємо питання їхнього завезення на територію України. Ця ситуація призведе до незначного подорожчання нафтопродуктів – це пов’язано насамперед з більшою ціною логістики, через складні маршрути та використання кількох видів транспорту», – повідомила Свириденко.
Проте директор спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев розповів у коментарі виданню «РБК-Україна», що дефіцит пального на роздрібному ринку в Україні та його активне обговорення організовані трейдерами штучно, щоб зберегти гарантований високий прибуток.
Експерт переконаний, що бензовозів для збільшення постачань палива з Європи у трейдерів достатньо, проте вони їх не використовують, мотивуючи це високими ризиками і бюрократичними тяганинами. На думку Рябцева, дії трейдерів, які призвели до ажіотажного попиту на АЗС, – шантаж, спрямований на скасування держрегулювання цін.
«Після того, як у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про повернення акцизу і ПДВ, трейдери зробили вигляд, що у них не вистачає бензовозів, немає запасів, зріс попит, і потрібно обмежувати відпуск палива в одні руки. До речі, абсолютно незаконно. Але за фактом трейдери навмисне не вживають ніяких дій, щоб ефективно використовувати весь парк бензовозів, яким вони мають у своєму розпорядженні. Їх риторика проста: якщо в уряді мають намір повернути податки, то слід скасувати цінові обмеження, інакше палива ніхто не отримає», – пояснив експерт.
Напередодні нардепи зареєстрували в парламенті законопроєкт №7311, який з-поміж іншого повертає акциз на пальне та ПДВ у розмірі 20% (зараз 7%). Автори законопроєкту – члени фракції «Слуга народу» на чолі із головою комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим, а також представник «Голосу» Ярослав Железняк.
Повернення акцизу та ПДВ у 20% підвищило б ціни на пальне одразу на 10-12 грн за літр, пояснив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. В такому разі граничні ціни становили б:
Проте на практиці, запевнив Куюн, ціни були б ще вищими – бензин – 52 грн/л, а дизель – 55 грн л.