Львівська обласна рада прийняла звернення до голови Верховної Ради України, голови Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування щодо ситуації з утворенням та ліквідацією районів.
«Ми, депутати Львівської обласної ради, стурбовані ситуацією з поспішним утворенням та ліквідацією районів. Логічному продовженню справи формування громад має передувати зміна повноважень на законодавчому рівні, визначення ролі та місця самоврядних і виконавчих інституцій до обласного рівня включно та реформа бюджетного блоку «громада – район – область».
Зміна територіальної основи виправдає себе лише тоді, коли буде визначено:•
які мають бути створені інституціїна субрегіональному рівні, їхні повноваження, причому не лише в частині представницької, але й виконавчої влади, домірність впливу останньої на місцеве самоврядування;
• перерозподіл та чіткі орієнтири на фінанси, закріплені за повноваженнями на рівні майбутніх районів/повітів;
• права та обов’язки майбутніх районних рад та їх виконкомів або припинення функціонування такого рівня місцевого самоврядування через зміни до Конституції України;
• остаточний спосіб формування усіх самоврядних органів через усталений Виборчий кодекс України.
Якщо цього не буде зроблено, то на рівні районів утримання дитячих сиротинців, дофінансування частини закладів другого рівня охорони здоров’я, соціальний супровід дітей та людей похилого віку, районного позашкілля, відшкодування вартості перевезень, спільна робота з утилізації ТПВ та в надзвичайних ситуаціях та низка інших питань опиняться поза компетенцією будь-яких органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Лише після прийняття наведених секторальних законів варто приступати до зміни територіального устрою на районному рівні.
Окрім цього, у поспішній підготовці, без належного обговорення, проєкту Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» (далі – проект Постанови) допущено низку істотних помилок. Зокрема, при визначенні майбутнього центру нового району, до складу якого мають увійти Буський, Бродівський і частина Золочівського району, було порушено Методичні рекомендації щодо критеріїв формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального (районного) рівня, затверджені Міністерством розвитку громад та територій України.
Оскільки на території цього району немає населених пунктів із чисельністю понад 50 тис. осіб, то адміністративний центр району визначається згідно з п. 10 Методичних рекомендацій, у якому зазначено, що адміністративним центром одиниці адміністративно-територіального устрою субрегіонального (районного) рівня, сформованої згідно з підпунктом 1 пункту 8 цих Методичних рекомендацій, визначається населений пункт, чисельність постійного населення якого становить, як правило, більше ніж 10 тисяч осіб та в зоні доступності якого постійно проживає більше населення ніж у зонах доступності інших населених пунктів, чисельність постійного населення яких становить більше ніж 10 тисяч осіб (у разі їх наявності на території одиниці адміністративно-територіального устрою, сформованої згідно з підпунктом 1 пункту 8 цих Методичних рекомендацій).
Відповідно до проєкту формату майбутніх районів населення потенційного Золочівського району становить 163,3 тисяч осіб.
У разі визначення адміністративним центром району м. Золочева поза зоною доступності до цього міста (60км) опиняться 13 населених пунктів загальною кількістю населення 4 622 осіб та 2 населених пункти Буського району загальною кількістю 293 осіб. Усього поза зоною доступності до м. Золочева будуть перебувати 15 населених пунктів загальною кількістю населення 4 915 осіб, відповідно кількість населення в зоні доступності до м. Золочева становитиме 158,4 тис. осіб.
Якщо адміністративним центром району буде визначено м. Броди, то поза зоною доступності до цього міста (60 км) опиняться 3 населених пункти загальною кількістю населення 2025 осіб. Кількість населення в зоні доступності до м. Броди становитиме 161,3 тис. осіб.
Таким чином, відповідно до п.10 Методичних рекомендацій щодо критеріїв формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального (районного) рівня адміністративним центром зазначеного вище району потрібно визначити м. Броди.
Враховуючи викладене,пропонуємо зняти з розгляду проект Постанови, скерувати його на доопрацювання та забезпечити під час складання пропозицій до проєкту Постанови від Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування визначення м. Броди Львівської області адміністративним центром майбутнього району в складі Буського, Бродівського районів і частини Золочівського району», – йдеться у зверненні.