ОПОРА назвала основні тенденції виборчої кампанії на Львівщині

Новини 21 Липня, 2019 125
Вибори на Львівщині. Фото 4studio

Вибори на Львівщині. Фото 4studio

Під час виборчої кампанії спостерігачі ОПОРИ фіксували практику масового залучення різними суб’єктами виборчого процесу неповнолітніх до заходів передвиборчої агітації. Також поширеним явищем є розміщення агітації кандидатів без вихідних даних та у громадському транспорті. В окремих випадках порушення стосувалися і голів та членів окружних виборчих комісій. Про це під час пресконференції у Львові розповіли експерти Громадянської мережі ОПОРА.

П’ять із шести фракцій, зареєстрованих в Апараті Верховної Ради України, скористалися можливістю і внесли свої подання для формування складу дільничних виборчих комісій на Львівщині. Фракція політичної партії «Опозиційний блок» не внесла жодного подання, відповідно її представників немає серед членів дільничних виборчих комісій в області. Не у всіх округах внесли свої подання представники «Об’єднання «Самопоміч»: жодного у 120 та 122, значно менше гарантованої квоти – у 119, 123 та 124 округах.

На Львівщині лише 13 партій зробили подання на членів ДВК. Не подали своїх представників у члени дільничних виборчих комісій 9 партій: «Опозиційний блок», «Сила людей», Партія зелених України, «Факел», Українська стратегія Гройсмана, «Соціальна справедливість», «Незалежність», «Партія Шарія».

Координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області Тарас Радь розповідає: «Найбільше кандидатур подали, а, відповідно, й отримали своїх членів ДВК, 5 кандидатів-мажоритарників, які балотуються від «Європейської Солідарності».  «Слуга народу» – єдина партія, яка висунула мажоритарників у всіх округах Львівської області, але троє з них не подали жодної кандидатури на членів ДВК у 115, 116 та 120 округах. Не реєстрували своїх кандидатів у члени ДВК мажоритарники від партій ВО «Батьківщина» (115, 116, 117 округи), «Голос» (122 округ). Це може свідчити про те, що в літній період важко знайти людей. Однак, активні політичні партії намагаються захистити свої результат голосування, тому робили подання на своїх представників».

У низці ОВК виборчий процес є закритим, попри те, що він  передбачає можливість доступу до усієї виборчої документації. Члени комісій у 124 та 125 ОВК в усній формі відмовляли спостерігачам ОПОРИ у праві ознайомлення з поданнями до складу дільничних виборчих комісій. У зв’язку з цим було зареєстровано запити на отримання інформації про комплектність і правильність оформлення подань суб’єктами виборчого процесу на членів ДВК. Наразі на них відповіді не має.

«Серед проблем, які є в окружних виборчих комісіях – непрозоре використання бюджетних коштів. Про ймовірні факти зловживань головами та членами комісій можуть свідчити факти в ОВК №122, коли голови ДВК ставили підписи та мокрі печатки на незаповнених видаткових накладних. На документах зазначено лише перелік асортименту (папки, маркери, ручки, лампочки, фарби). Графа, де має бути вказано кількість цих товарів, які отримують голови ДВК – порожня. Ймовірно кількість канцтоварів та інших предметів у пакетах може не збігатися із тими даними, які згодом будуть вказані у видаткових накладних. Про нестачу та недостатню кількість канцтоварів в усній формі скаржаться голови ДВК у 123 та 124 округах», – зазначив Тарас Радь, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області.

В окружній виборчій комісії №126 зникли копії паспортів та заяв членів дільничної виборчої комісії, які представляють кандидата Володимира Кулака (самовисування). В електронній версії подання у низки членів ДВК, які представляють кандидатів Кулака та Кота, збігаються дати народження, місце роботи та номери телефонів, хоча імена та прізвища різні.

Невчасно передали фінансові звіти кандидатів у народні депутати від ОВК №124, оскільки відбулася заміна голови комісії. Олексій Гаврилець не захотів передати документи своєму наступнику, покинув засідання комісії, забравши з собою печатку та ключі від сейфу. Їх наступного дня передавали у райвідділі поліції. Впродовж парламентської кампанії в 124 ОВК вже вшосте замінюють голову.

Громадська омбудсменка із захисту виборчих прав у Львівській області Ярина Гаєцька-Колотило розповідає, що найчастіше ОПОРА фіксувала порушення розміщення зовнішньої реклами без вихідних даних. Оскільки ці біл-борди не мали жодного маркування, це може свідчити про непрозоре фінансування кампанії, яка є з поза межами виборчого фонду.

«З початку липня також були випадки, коли у міському та міжміському громадському транспорті у Львові та області були буклети «Думай про майбутнє» Андрія Думи, газети Ігоря Зінкевича, плакати Андрія Лопушанського, Володимира Наконечного, Йосипа Дяківа. І це є порушення закону. Наприклад, на Дяківа поліція склала адміністративний протокол, згодом заяву написали спостерігачі ОПОРИ, однак агітки знову висять у маршрутних таксі», – додала громадська омбудсменка із захисту виборчих прав у Львівській області Ярина Гаєцька-Колотило.

Серед нестандартних форм агітації виборчої кампанії у липні можна виділити  хенгери на ручках дверей у під’їздах будинків – 117 округ із зображенням Ярослава Рущишина, 126 округ – з Олегом Канівцем. У липні мешканці Дрогобича (121 округ) отримали платіжки за вивезення побутового сміття з політичною рекламою. З однієї сторони аркуша – розрахунки для споживачів, з іншої – інформація про діяльність Сергія Жирного та закликом «Голосуй за реальні справи».

88 кандидатів, які балотуються на Львівщині (52,38%) використовують тренд політичного піару – рекламу в соціальних мережах. Впродовж виборчої кампанії вони уже витратили 27 037 доларів (згідно з курсом Національного банку на 13 липня це  – 697 554,6 гривень). Низка кандидатів мають свої особисті сторінки, а власні пабліки створювали впродовж червня-липня, де вказано «Політик», «Кандидат на політичну посаду». З власного виборчого фонду кошти на дописи витрачали кандидати від «Слуги народу» Катерина Шубка (115 округ, менше 100 доларів) та Ростислав Мельник (116 округ, 426 доларів (половина від загальної суми),  самовисуванець Юрій Доскіч (125 округу, 673 долари).  Є випадки, коли політичні сили давали гроші на рекламу своїм кандидатам-висуванцям в округах.  Наприклад, «Голос» та «Слуга народу».

Активно проявила себе під час поточної парламентської кампанії практика масового залучення різними суб’єктами виборчого процесу неповнолітніх до заходів передвиборчої агітації. У 117 виборчому окрузі, поблизу університету «Львівська політехніка», біля наметів «Української стратегії Гройсмана» сиділи і роздавали газети юні хлопці та дівчата.  Вони були у брендованих футболках політичної сили. У 121 виборчому окрузі (міста Борислав, Дрогобич, Трускавець, Дрогобицький район), а саме у місті Дрогобич юнаки клеїли агітаційні матеріали політичної партії «Слуга народу» на стовпах, зупинках громадського транспорту та роздавали листівки. Молодики були у футболках з написом «Орест Саламаха». Партійні газети «Голосу» у Львові (115 виборчий округ) роздавав юнак, одягнений у брендовану футболку та кепку політичної сили Святослава Вакарчука. Аналогічні випадки були й у 120 (партія «Голос»), 115 (Володимир Квурт), 125 (Василь Курій), 115 («Об’єднання «Самопоміч») виборчих округах.

Коментарі

Позначки: , ,